lördag 28 juni 2014

Plankad kyckling


Nu börjar jag samla på mig alldeles för många opublicerade recept. För mycket matlagning och för lite bloggande med andra ord. Jag tänkte iaf tipsa om helgrillad kyckling idag. Bland det mest tacksamma du kan grilla och man tröttnar aldrig eftersom du kan veriera den varje gång och den ena kycklingen blir aldrig den andra lik..


Jag gillar att fylla kycklingen med massa godsaker som ger smak till köttet inifrån. Fyll den helt enkelt med goda smaker som du tycker om, kika längre ner för att se vad jag stoppade min kyckling med...

Jag grillade dagen till ära kycklingen på planka. Grillplankor finns att köpa hos välsorterade grillåterförsäljare. Finns massa olika tex cederträ som jag använde och den passar väldigt bra till kyckling eller fisk.
  • Kycklingen mår bra av att grillas "indirekt" men om du grillar med planka så kan du placera plankan på "direktvärme", dvs placerad direkt ovanför brikettbädden. Plankan skyddar då kycklingen från att bli direktbränd av briketterna samtidigt som då plankan tar all direktvärme och det börjar pyra i plankan vilket ger en rökeffekt i grillen. Tempraturen i grillen bör ligga mellan 120 - 180 grader, gärna så lågt som möjligt. Grilla tills tempraturen intill kycklingens bröstben kommer upp i 70 grader.

Till kycklingen rostade jag blomkål och rörde ihop en ajvardressing.
  • Ajvardressingen gör du enkelt genom att blanda ner ajvar relisch i creme fraiche, lite i taget tills du hittar en god smak. Du kan även krydda med vitlökspulver för lite extra smak.
  • Blomkålen skivar du upp i tjocka skivor, placerar i en form och toppar med olivolja och salt. Grilla indirekt i 40 - 60 min.

Hur gjorde jag då dagens fyllning till kycklingen. Man kan helt enkelt taga lite vad man haver i kylen så dagens fyllning gjorde jag såhär...

Fyllning till helgrillad kyckling:
  • ½ zucchini
  • 1 gul lök
  • 1 hackad vitlöksklyfta
  • 1 dl chilisås
  • 3 msk tomatpuré
  • 1 dl rött vin
  • 2 tsk salt
  • 1 tsk svartpeppar
  • 1 tsk paprikapulver
  • 1 tsk chicken & steakkrydda
  • 2 krm vitpeppar
  • 3 krm spiskummin
Blanda helt enkelt ihop alla ingredienserna i en bunke och smaka av tills du hittar en smak du gillar. Stoppa kycklingen och bind ihop den med bindtråd så den håller en fin form på grillen. Grilla den sedan enligt konstens alla regler eller se hur jag gjorde längre upp i inlägget.

http://jimpslchf.blogspot.se/2014/06/kalrotsgratang-den-godaste-gratangen.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+JimpsMillisLchf+(Jimps+%26amp;+Millis+LCHF)

Jag måste bara visa en bild på ett underbart kött som vi åt förra helgen. Det var en hängmörad Clubsteak på 500 g ! Helt otroligt bra kött som vi lyxade till det med. Vill du läsa mer om denna och den fantastiskt goda gratängen som Camilla gjorde så klicka in här för att komma till det inlägget på Jimps & Millis LCHF!

Ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar