måndag 23 juni 2014

Varför indirekt grillning?


Hej. Jag tänkte skriva lite grann om "indirekt grillning" ikväll. Lite tankar, tips och ideér kring vad indirekt grillning betyder för mig och varför man ska ta sig mödan till att våga testa denna och alla andra tekniker trots att det kan verka krångligt. Många av er grillar säkert redan med dem olika grillteknikerna men kanske kan vara värt att läsa ändå :)

Det tog ett par år för mig som grillare innan jag började testa olika grilltekniker när jag inledde mitt grillande. Till en början är man oerfaren, sedan blir man nyfiken men kanske inte riktigt vågar gambla med resultatet men när du sedan börjar prova så märker du ganska snabbt att det inte är så farligt och att det faktiskt gör grillningen så mycket roligare och godare! Det faller sig lixom naturligt, varje detalj kräver sin egen grillteknik för att uppnå bästa resultat, så enkelt är det faktiskt.

Jag har ju mer än en gång propagerat för att 50/50 metoden är den bästa och det står jag fast vid. Den använder jag oftast och den tekniken är den som du ska använda om du bara ska använda en teknik. Men det finns stunder när indirekt grillning är oslagbar och det är framförallt vid grillning av större köttdetaljer och kyckling som kräver en jämn tempratur med låg direktvärme för att inte torka ut köttet.


I exemplet på bilderna har jag grillat kycklingben som ligger mitt på grillgallret. Varför grilla dessa indirekt då? Man kan såklart grilla dessa direkt också men då kommer slutresultatet att bli en torrare kyckling. Man kan grilla den med 50/50 men då krävs det mycket underhål för att få en jämnt resultat på alla detaljerna.

Det bästa resultatet på en sådan känslig detalj som kyckling faktiskt är om du vill ha den perfekt får du om du grillar den indirekt. Du har då en jämn tempratur i grillen vilket gör att alla detaljer blir klara samtidigt och du slipper översteka några av dem, dem grillas med låg värme och utan direktvärme. Resultat blir som du redan förstår magiskt!

Ett måste också vid sådan här grillning är att du använder dig av en stektermometer för att kunna testa ditt kötts innertemp och även ha koll på vilken tempratur du vill att den ska uppnå. Det är såklart även bra om du har en grill med termometer i locket för att kunna justera tempraturen i grillen.
  • Tempraturen i grillen ska ligga gärna så lågt som möjligt men tiden är såklart också en faktor när man grillar och ju lägre tempratur desto längre tid tar det ju såklart. Men jag lägger mina tempraturer mellan 100 - 140 grader vid grillning av fisk eller kött som ska ligga vääldigt länge för det möraste resultatet. Annars för stora kött och kycklingdetaljer ligger jag mellan 120 - 200 grader, då gärna så lågt som möjligt men med tiden som en aspekt såklart...

När vi väl är inne på tempraturer så ska jag förtydliga tänket med "indirekt grillning" ytterligare. Man kan göra liknelsen med indirekt grillningen och din ugn hemma i köket.
  • I den klassiska ugnen har du två värmezoner, en i botten och en i toppen. Däremellan strömmar luft som är uppvärmd och har du en varmluftsugn så får du även bort dessa två yttre värmezoner vilket ger en ännu jämnare värme i ugnen. Alla vet ju vilket pålitligt och fint resultat du får när du tillagar kött, fisk och fågel i ugnen...
  • Precis så fungerar också grillen under "indirekt grillning". Du har då två stycken värmezoner på varsin sida i botten på grillen. Luften värms sedan upp i grillen av kolet och med det skålade locket i grillen så stiger först varmluften naturligt från kolet och när det når toppen och inte kan ta vägen någonstans så böjer det ner och värmer köttet, fågeln eller fisken ovanifrån. Det betyder med andra ord att eftersom grillgallret är placerat mitt i grillen så värms detaljen med varmluft i så gott som samma tempratur runt om utan att bli direkt grillad av kolet. Du har då en ugnsfunktion...

Använd också gärna en dropplåt under maten du grillar indirekt och gärna med ett vattenbad. Dels för att få en ångeffekt av vattnet och för att fett och annat från maten ska samlas upp och minimera flammbildning.

Exempel på detaljer som mår bra av indirekt grillning:
  • Kyckling hel
  • Kycklingdetaljer
  • Fläskfilé
  • Fläskkarré hel
  • Revbensspjäll & spareribs
  • Nötdetaljer hel
  • Nötfilé
  • Fisk hel
  • Fisk större detaljer
Listan kan göras lång men jag tror ni greppar den röda tråden. Många detaljer kan ligga i gränslandet och göras ungefär lika bra med fler än en grillteknik men grundregeln för vad du ska grilla på indirekt värme är större detaljer som mår bra av att grillas på låga tempraturer och kräver så under en längre tid för att inte torka ut.

Hoppas nu att jag rätat ut några frågetecken hos vissa och min uppmaning är såklart att om du inte redan testat att grilla en hel kyckling indirekt tex så göör det för resultatet är oslagbart och du kommer aldrig njuta av en butiksgrillad kyckling på samma sätt igen ;) ha det fint gott folk! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar