tisdag 16 september 2014

Stuvad vitkål & grillad karré


Idag har både jag och Camilla varit lediga och medans barnen var i skolan så passade vi på att träna. Jag har idag skrivit in mig på ett gym och tänker satsa på att denna vägen hjälpa kroppen att bygga upp sig inför skidsäsongen i vinter.

Jag är ju egentligen en mer uteträningsmännsika där jag gillar att springa, åka skidor osv. Men något som jag tycker är sjukt tråkigt är faktiskt att just träna styrka i samband med mina motionspass utomhus, det blir licksom inte av. Därför ser jag ingen annan utväg än att skriva in mig på ett gym och sätta av tid för att komma i butk med just detta med styrketräningen.

Jag ser skitmycket fram emot detta med stor optimism och ser redan fram emot nästa pass där stakmaskinen står och väntar på mig :)


Men man kan ju inte bara träna och vara ledig en hel dag, man måste ju äta också! Därför rev jag eld i grillen på eftermiddagen och flyttade ut alla attiraljer för att parkera framför grillen och laga till denna enkla med desto godare middag. 

Jag började med att grilla fläskkarréskivor indirekt, sedan gjorde jag en stuvad vitkål i gjutjärnspannan direkt över glöden intill karrén. Servera sedan rykande hett direkt från grillen! 


Stuvad vitkål 4 - 6 port: 
  • ½ vitkålshuvud
  • 4 dl mjölk
  • 150 g philadelphia
  • 100 g blåmögelost
  • 1 grönsaksbuljongtärning
  • 1 msk finhackad persilja
  • salt & peppar
  • smör
Hetta upp stekpannan och smält smör i botten. Lägg ner strimlad vitkål och låt det smörstekas tills all kål har mjuknat och fått en glansig yta. Slå sedan på mjölk, philadelphia, blåmögel och buljongtärning. Låt stå och puttra i ca 20 min eller tills du är nöjd med konsistensen. Smaka upp stuvningen med salt, peppar och persilja mot slutet. Klart! 



Nu drar vilken sekund som helst årets Champions League spel igång! Jag är supertaggad och iår har vu ju dessutom ett svenskt lag med för första gången på många år. Jag hoppas verkligen att malmö ff gör en bra turnering även om man såklart inte kan kräva att dem går vidare från gruppspelet. Sedan är det såklart skoj att Liverpool gör comeback i cl och där finns det såklart större ambitioner för att kunna nå långt! Fast det här är ju ingen fotbollsblogg så nu lägger jag ner mitt fotbollssnack för dagen...

Ha det fint gott folk! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar