onsdag 17 september 2014

Sirloin steak


Ett tips till alla er köttälskare tänkte jag dela med mig av nu. Mörad biff och entrecote i all ära men när jag vill grilla till ett gott kött på helgen utan att behöva tänka eller eller lägga ut en förmögenhet så brukar vi många gånger köpa dem färdigpackade amerikanska detaljerna. Där hittar ni detaljer i alla prisklasser och dem är faktiskt enkla att grilla och smakar mycket bra. Vi brukar bland annat köpa dem på ica eller willys men jag tror säkert att fler butiker har liknande.

Fördelen med dessa är såklart att dem är anpassade för grillning och enkla att grilla. Dem är bland annat mörade och utskurna. Grilla dem sedan efter önskad stekgrad.

Här kan ni kika in ICAs sortiment av us-beef http://www.ica.se/icas-egna-varor/sortiment/kott/ica-us-beef/kottdetaljer/


Här har jag grillat en Sirloin steak som är en utskuren och mörad rostbiff. Den grillar jag på samma sätt som en biff nämnligen såhär...
  1. Lägg på skivorna på en het grill, gärna 250 grader. Skivorna ska vara ca 2,5 cm tjocka, sen kör vi med tidtagarur. Grilla 45 sek och vrid sedan biffen ett kvarts varv för grillrändernas skull och grilla ytterligare 45 sek. Vänd på köttet och gör samma procedur på andra sidan, sedan är det klart! Det här var instruktioner för en medium-rare grillad biff och jag grillar den aldrig fastare men vill du göra det så lägg till några sekunder på varje moment och hitta just din stekgrad.
  2. När du grillat biffen så måste den få vila i ett foliepaket i rumstempratur 10 - 15 min innan servering så att köttsafterna hinner tempraturutjämna och sätta sig i köttet. Serverar du direkt så rinner safterna ut och köttet kan upplevas som blodigt.

Tillbehören sedan brukar ofta se ut ungefär såhär hemma hos oss. En rotsak i någon form, dock aldrig potatis eller andra rotsaker innehållande hög andel kolhydrater. Sallad såklart och även en ost av något slag brukar adderas. Slutligen en god sås. Jag älskar både kalla och varma såser till kött. Svamp, grönpeppar, whiskey, blåmögel, rödvin eller såklart en bearnaise. Antingen kan man slå en egen bea eller så gör man som vi oftast gör och mixar ihop en majo-bea. Majo-bea låter kanske inte så frächt men den är helt underbar och jag tror nog vi är en av få familjer i sverige som inte köpt en färdig sås på över ett år! Vi gör alltid alla våra såser och röror själva.

Det började med att jag tröttnade på alla färdiga beanaisesåser som man förätit sig på och som egentligen inte är goda. Dem innehåller även en del tillsatt socker och andra onödiga tillsattser. Så jag sa helt enkelt till Camilla en dag att "jag tycker vi ska sluta köpa dessa skitsåser och lära oss att ta fram en egen enkel variant som vi kan göra till vardags" Sagt och gjort! Det var mitt initiativ men jag kan inte ta åt mig äran för själva såsen för den jobbade min fru Camilla fram och woops så är vi självförsörjande på bea-fronten :)

För receptet på våran enkla bearnaise som passar lika bra till vardags som till det fina köttet på helgen klickar ni in här!

Så gör som vi och vägra köpe-bea! Fördelarna är många som tex godare, billigare, sockerfri, fri från tillsattser och nackdelarna är inga alls...om man inte anser att dem 3 min som tar att göra såsen är väldigt dyrbara.

Ha en go kväll! /Jimps

2 kommentarer:

  1. Hej.
    Hittar receptet på er vanliga bea men du skriver om majobea? Hur för ni då?
    Blir nyfiken

    SvaraRadera
  2. Hej.
    Hittar receptet på er vanliga bea men du skriver om majobea? Hur för ni då?
    Blir nyfiken

    SvaraRadera