torsdag 9 oktober 2014

Grillad lammytterfilé och lite prat om framtida projekt


God kväll gott folk! Jag tänkte forsera in ett inlägg såhär på kvällskvisten medans jag fortfarande har ångan uppe. Jag har spelat innebandy på kvällen och det tar ett bra tag innan man hinner varva ner, så nu sitter jag och kikar på Sveriges landskamp i efterhand, har nyss faktiskt ätit en god bit biff och nu skriver jag till er. 

Jag har tidigare predikat mitt hat mot ytterfiléer och det står jag fast vid, även om jag blev överbevisad vid grillningen som ni ser på bilderna. Det var Camilla som kom hem med en fin bit lammytterfilé som jag grillade glatt med ett uns tvivel på resultatet. Den vart riktigt bra faktiskt och jag körde den helt basic och med det menar jag...
  1. Salta & peppra, samt skvätt på lite rödvin som går bra ihop med tex lamm.
  2. Grilla eller bryn köttet så det får en fin yta
  3. Grilla sedan klart det indirekt eller på kalla sidan i en 50/50 upplägning tills innertempraturen nått önskat resultat. I mitt fall medium rare på 55 grader. 
  4. Låt sedan vila i foliepaket i 15 min innan du skivar upp köttet för servering.
  5. Toppa gärna med ett örtsmör eller vitlökssmör som passar fint ihop med lamm.
Man ska inte alltid krångla till det, speciellt inte när man får tag på en fin köttbit. Då är det många gånger fördelaktigt att inte överarbeta köttet och gå på den gamla skolan. "Less is more" ni vet... Även om jag också gillar "more is more" när tillfälle ges :) Alla sätt är alltså bra utom dem dåliga. 


Man märker verkligen att grillsäsongen lidit mot sitt slut även om grillrävar som jag fortfarande trotsar kylan och mörkret in i det sista. Men så är det väl med allt i detta land då vi har fyra stycken så utpräglade årstider som alla är härliga på sitt sätt. 

Jag är en passionerad människa och älskar ju grillning i alla dess slag som ni säkert vet. Jag är litegrann sökande efter min egen väg och därför byggde jag kanske min egen rök tex. Dels för att jag kan och för att det är roligt men också för att jag vill lära mig och skapa något unikt, i detta fallet en varmrök i trä. 

I sommras hade jag ett intressant samtal med en amerikansk familjemedlem som tipsade mig om en grill som heter Lotusgrill och är väldigt poopulär i USA, Tyskland och delar av Asien bland annat men som jag aldrig hört talas om. När vi pratade till en början så lät det som ett rymdskepp men efter ett tag så började bitarna falla på plats och jag blev väldigt intresserad. Jag forskade vidare och visst fanns den även i Sverige men främst på webbutiker. Tillbaka till mig som passionerad och sökande så går jag såklart igång på detta! En intressant grill som inte fått en ärlig chans än, den vill jag vara med och utveckla :) 

Jag kommer from nästa veckan att börja grilla på denna Lotusgrill som kan användas inomhus! Jo det är faktiskt en kolgrill som kan användas inomhus och jag ska inte avslöja så mycket mer just nu utan ni kommer få hänga med på mina Lotusgrillningar här under vintern och våren. Jag kan dock utlåva att många kommer häpna! :) 

Ha det fint! /Jimps 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar