måndag 13 oktober 2014

LotusGrill


Hej på er! I fredags fick jag hem Lotusgrillen som jag pratade lite grann om i senaste inlägget, ett frö som har grott sen sommaren. Jag är förväntansfull, dels för att det inte är en traditionell grill som jag vet vad jag får ut av och även för att jag hört så mycket fin kritik om den från både högt och lågt.

Jag har redan flera stycken grillningar planerade inne i min skalle och jag ska verkligen vara inovativ och stretcha den här grillen så långt jag kan för att skapa god mat! Jag kan också avslöja att jag provgrillat den ikväll men det tänkte jag skriva om senare så håll tillgodo för nu tänkte jag berätta lite mer om själva grillen.


Detta är en snyggt designad grill som säljs som öppen modell, dvs utan lock. Men lock och många andra tillbehör finns att beställa separat. Det finns även andra tillbehör som bla pizzasten och teppanyaki. Den finns att beställa i flera olika färger vilket kan piffa upp en gammal grillare som mig.

Det finns mycket som fördelaktigt grillas utan lock men enligt mig så skall det mesta lagas med "locket på" och därför har jag valt att utrusta grillen med ett grillock.

Lotusgrillen springer man inte på i varenda varuhus direkt men den finns lättillgängligt hos flera stora svenska näthandlare bland annat. Det är ganska lustigt att jag blev insåld denna produkt sent på min bröllopsmiddag i thailand tidigare i sommar och innan dess aldrig hört talas om den...


Såhär fungerar grillen. Den är försedd med en batteridriven fläkt i botten som förser kolbehållaren med luft utifrån för att syresätta kolets förbränning, fläkten justeras såklart för att reglera värmen. Kolet är inkapslat centralt i grillen och ovan skyddad av en dropplåt vilket innebär att kolet inte kommer i kontakt med något droppfett eller liknande och ingen flammbildning/rökutveckling sker. Värmen strålar sedan precis som i en klotgrill och värmer maten från alla håll men med extra hetta just på grillgallret.

Varför denna grill då om den inte ryker frågar ni? Det är skillnad på rök och rök. Den här ryker också såklart men väldigt lite. Det sker framförallt en förångning i grillen när matfett och annan vätska droppar ner i grillen och återger smak i maten som grillas med lock. Den mat som grillas utan lock grillas oftast på höga tempraturer, dem tempraturerna kan du inte återskapa på samma sätt på spisen eller i ugnen men det kan du göra på denna grillen! Sen är ju alltid en grill en grill, grillat är godast och jag vet inte vad det beror på utan det är helt enkelt det mest fördelaktiga sätter att värma maten på..


Avslutningsvis så gillar jag verkligen designen och materialet, bland annat med hela innanmätet och gallret i rostfritt. Kvaliteten känner man direkt vid första anblick att den är bra! Jag tror att jag kommer trivas med den här grillen och ni kommer inte att missa någonting ;)

Är ni mer nyfikna på grillen så klicka in på http://www.lotusgrill.se/

Ha det fint /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar