torsdag 2 oktober 2014

Kycklingburgare


Jag hade nästan glömt bort denna rätten, men den förtjänar definitivt att skrivas om på bloggen! Vi gjorde nämligen kycklingburgare eller kycklingbiffar om man så vill för en tid sen. Precis som många andra rätter jag hittar på så får jag en idé från klar himmel eller influens från en diskussion på jobbet eller kanske tips via ett media. Detta fröet såddes på jobbet när jag satt och pratade med en kollega i fikarummet. Sedan gror det i skallen under dagen och väl hemma så är det bara att sätta igång.

Oftast blir det bra men ibland kan det gå lite åt pipan och det senare höll faktiskt på att hända med just denna rätten. Jag började med att mala kycklingfiléer i köttkvarnen, blandade sedan ut köttet med fetaost, kryddor och grädde. Just grädden hade jag i för mycket och smeten blev toklös! Men med mycket vilja och jävlarenamma så lyckades jag grilla dessa biffar till perfektion i alla fall. Ack den som ger sig :) Så i receptet nedan skriver jag ner mängden grädde...


Kycklingbiffar/burgare 4 port: 
  • 4 st kycklingfiléer
  • 0,5 - 1 dl vispgrädde
  • 1 paket fetaost
  • 1 tsk dragon
  • 2 tsk finhackad persilja
  • 1 tsk paprikapulver
  • salt & peppar
  1. Börja med att mala kycklingfiléerna och blanda färsen med grädde, smulad fetaost och kryddorna. Forma biffar/burgare av smeten och låt vila en stund innan grillning. 
  2. Hetta upp grillen och biffarna ska grillas på direktvärme med en medelhög tempratur i grillen, ca 200 - 250 grader. 
  3. Inledningsvis så grillas burgarna på foliepapper tills dem "satt sig" och blivit fastare i konsistensen, ca 5 - 10 min. Sedan kan du plocka bort folien och fortsätta att grilla burgarna direkt över glöden tills dem är klara. Innertemp skall vara minst 70 grader vid servering. Tar det lång tid så kan du låta dem gå klart sista minuterna på indirekt värme eller varmhållningsgaller tills dem är klara för att inte bränna vid dem. 
Till denna biff så gjorde jag Hasselbacksrödbetor och en kall sås gjord på creme fraiche, fetaost, schalottenlök och kryddor som mixas samman. 



Så vill ni äta en god alternativ burgare så uppmanar jag er verkligen att testa denna!

Ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar