måndag 29 september 2014

En helg fylld av god mat, träning och lugn


Nu är det måndag igen, fan vad veckorna går fort! Det står inte på innan vintern står för dörren och inte mig emot så länge den innehåller snö. Förra vintern var ju hemsk på det viset, då gick det knappt att åka skidor förens långt efter nyår och det gillar vi inte... 

Jag har börjat varva upp inför skidsäsongen och iår laddar jag på lite annat sätt än tidigare. Jag har märkt att det tar ganska många mil på skidorna innan muskulaturen kommer upp i bra nivå, så nu adderar jag gymträning till min uppladdning. Tidigare har jag haft mest fokus på kondition och uthållighet men jag tror att den ökade styrketräningen kommer göra susen i vinter. Framförallt så kommer stakmaskinen på gymmet att få jobba en hel del framöver :)

Jag tränade både lördagen och söndagen och ser redan fram emot morgondagens pass. Med en helg fylld av träning så vad passar bättre då än en god rökt lax innehållande protein och nyttiga fetter!


Sedan måste man bryta av all träning och nyttig mat med lite frosseri ibland också. I lördags så tände vi en brasa här hemma och dukade upp allt det godaste som kylen hade att erbjuda tillsammans med ett gott vin. Få saker är ju så fint som att sitta länge i soffan och plocka bland delikatessostar, korvar, oliver mm...


Nu tillbaka till laxen. Jag varmrökte hel laxsida på träröken i Söndags. Det är faktiskt få saker som är både så gott men framförallt också vackert på grillen som just lax. Den fina gyllene färgen från laxen tillsammans med färgrann garnering av citrus och spansk peppar är svårslaget! 


Varmrökt laxsida:
  • Färsk laxsida
  • olivolja
  • 1 spansk peppar
  • 2 st lime
  • salt & peppar
  1. Hetta upp röken eller grillen (50/50 upplägg i grillen) till 60 - 90 grader. Ju lägre temp desto bättre resultat. Så har du tiden så gå lågt! I vattenbadet ovanför kolbädden tillsätter jag havskräftspad som jag har sparat hemma vilket ger en extra touch. Använder sedan al-spån som kastas över kolbädden med jämna mellanrum för extra rökighet.
  2. Förbered laxen genom att låta den bli rumstemprerad. Ringla över olivolja samt hackad spansk peppar och salt & peppar.
  3. Dags för rökning. Rök i röken eller på kalla sidan i en grill med 50/50 upplägg tills innertempraturen på laxen uppnår ca 52 grader. Plocka då av laxen och låt den vila i foliepaket. 
  4. limen halverar du och sotar direkt på kolbädden 5 - 10 min eller tills den fått fin bränd färg. Limen serverar du sedan till laxen.
Kall röra med smak av ost, lök & dill:
  • 2 st schalottenlökar
  • 100 - 150 g lagrad prästost
  • 2 - 3 dl creme fraiche
  • 1 msk finhackad dill 
  • citronsaft
  • salt & peppar
Finhacka löken och smula ner osten. Mixa ihop tillsammans med creme fraiche med hjälp av matberedare, blender eller stavmixer. Smaksätt med dill, citronsaft, salt och peppar. Klart! 

Vitlöksfräst zucchini: 
  • 1 st zucchini
  • 2 st vitlöksklyftor
  • smör
  • salt
Halvera och skiva zucchini 0,5 cm tunnt på längden. Fräs zucchinin i panna med smör och skivade vitlöksklyftor på medelhög värme tills zucchinin fått fin färg. Låt vila på hushållspapper innan servering. 



Jag har tidigare under säsongen varit på jakt efter en riktigt bra termometer utan att hitta något vettigt som jag kännt vara värt att lägga pengarna på. Så i väntan på att hitta den rätta så köpte jag denna på Ica maxi för 99:-. Med tanke på den billiga prislappen så funkade den faktiskt riktigt bra. Den var precis i tempmätningen och mottagningen fungerade kanon. Jäkligt smidigt att kunna stå inne i köket och se hur maten mår ute på röken. Det man måste klaga på är att alla förinställda stekgrader som finns inlagda är på tok för högt ställda! Skulle man laga efter dem så får man definitivt ingen mör mat på tallriken... 


Citrus är ett måste när man röker eller grillar fisk! Ekologisk ska det vara för att den ska smaka som bäst och den ska grillas hårt eller eventuellt sotas direkt på kolet för att få fram sötma och gärna en liten bränd smak. När du sedan pressar denna över fisken så lyfter det smakerna enormt! 

Ha en go kväll! /Jimps 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar