söndag 4 januari 2015

Vintergrill

 Jag inleder året precis som jag avslutade det förra :) Genom att tända upp klotgrillen såklart! Igår grillade jag en bit entrecote på indirekt värme på weber 57an. Ibland tar det såklart emot att stå ute och grilla såhär års men nu när det är så milt så ska man inte klaga, plusgrader i januari liksom. Sedan ska man inte krångla till det för sig, det är inte många minuter som man aktivt arbetar med grillen. 

Man går ut och tänder på ett rör med briketter, 20 - 30 min senare är det bra glöd och då går man ut och preppar grillen. Lägger sedan på köttet och sticker in en trådlös termometer, sedan är det bara att gå in och vänta på att köttet är klart. Inte jättejobbigt...
  • Grilltips: Hetta upp grillen med en indirekt uppläggning av briketterna med 120 - 150 grader i grillen. Salta och peppra köttet runt om samt masera in kryddorna. Placera köttet mitt på grillgallret med en dropplåt under. Häll en dl rödvin på köttet, lägg på locket och grilla köttet tills innertempen landar på 52 - 55 grader. Plocka ut köttet och låt vila i foliepaket 15 min innan du skär upp och serverar.

 
Jag grillade ju som sagt på nyår också, den obligatoriska nyårsgrillningen. Vill du kika på vad vi grillade för fint så klickar du in här! Nu ska jag heja vidare på småkronorna innan det är dags att knoppa in, ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar