måndag 25 maj 2015

Rökt lammstek & lite nya idéer


Idag tänkte jag skriva om vad jag latjat med på grillen i helgen och även snacka lite om framtida nya idéer. För att utvecklas och hålla intresset uppe så måste man hela tiden sträva frammåt och hitta nya roliga sätt att laga fantastisk mat.

Men vi börja med helgen där jag i fredags avsatte ett par timmar på jobbet för att enbart fokusera på att prata om rökning med kunderna. Riktigt roligt och även om vädret verkligen inte hjälpte till att skapa det där superheta intresset så var det riktigt roligt att stå och snacka grill och rökning med kunderna. Det kommer jag göra definitivt att göra om...

I fredags efter jobbet så vart det en klassisk grillning på 57an. Jag grillade ribeye steak och grönsaker på direktvärme. Inga krångligheter med andra ord utan en het grill som fick jobba på. Till det gjorde vi en kålrotsgratäng som är supersmarrig och ett perfekt alternativ för er som älskar potatisgratäng men vill äta lite nyttigare! Den kan du även förbereda och sedan gratinera klart på grillen innan servering om du vill impa litegrann på gästerna ;)



På lördagen sedan skulle smokern få jobba hade jag bestämt redan på förhand, exakt vad som skulle rökas skulle få visa sig. Jag funderade på högrevsbit, kom sedan mer och mer in på fransyska men det slutade med att vi sprang på en bit gotlänsk lammstek till bra pris och kunde helt enkelt inte lämna kvar den i butiken! Den hamnade alltså på röken och röktes i ca 4 - 5 tim enligt konstens alla regler.




Rökt lammstek 4 port:
  • 1 bit lammstek 800 - 1000 g
  • 2 dl rött vin
  • ½ msk torkad timjan
  • ½ msk torkad rosmarin
  • 1 tsk salt
  • ½ tsk svartpeppar
  • ½ tsk vitpeppar
  • 1 tsk paprikapulver
  • 1 tsk kebabkrydda
  • 1 - 2 msk tomatpuré
  • ½ dl olivolja
  • ½ pressad citron
  1. Börja med att hetta upp röken så du har mellan 90 - 120 grader i kammaren.
  2. Putsa sedan köttet och bind ihop den till en stekform. På med det på röken.
  3. Blanda sedan ihop övriga ingredienser till en marinad. Pensla köttet med marinad kontinuerligt under rökningen. Använd också gärna en marinadspruta och injicera marineaden i köttet vid flera tillfällen.
  4. När köttet nått en innertemp på 55 - 60 grader är det klart. Låt vila i foliepaket 30 min innan servering så att köttsafterna hinner sätta sig i köttet. 
Rosmarinröra:
  • 1 kruka färsk rosmarin
  • 1 paket fetaost
  • 2 dl creme fraiche
  • 1 pressad vitlöksklyfta
  • ½ pressad citron
  • svartpeppar
  • ev. salt
Rör ihop finhackad rosmarin, smulad fetaost, pressad vitlök och creme fraiche. Smaka sedan upp med pressad citron, svartpeppar och ev salt vid behov. Klart! 


Som ni läste i receptet ovan så nämde jag marinadspruta. Detta är en ny pryl för mig och jag premiärtestade den just på denna rätt. Det är stort inom bbq, speciellt i usa och jag måste helt enkelt prova. Den funkade bra och jag inbillar mig att den tillsatta marinaden ger extra smak och fukt till köttet. Men det är för tidigt för mig att ge några erfarna tips kring denna men det kommer säkert lite längre fram...


Marinadsprutan i all ära men jag har faktiskt ytterligare lite prylar och idéer som jag ska försöka få min grillning och bbq att lyfta till nya höjder! Ni som läser min lchf-blogg vet ju att jag införskaffat en crockpot och en av anledningarna till detta är att jag har tänkt använda den som förberedare till grillen.

Jag är ju mot allt vad förkokning heter. Många förkokar tex fläskkött och grillar sedan på en grillyta innan servering men detta fenomen är inget för mig då man kokar bort all köttsaft ur köttet och köttet blir på så vis smaklöst. Nej min idé är att jag ska kombinera crockpoten/slow-cockern med en vakummaskin! Lite "saus verde" tänk med andra ord.

Det är såhär jag tänker... Man vakumpackar köttet, antingen marinerad eller ej. Lägger det sedan i vattenbad i slowcockern där det tillagas på låg tempratur i ett x antal timmar för att slutligen tillagas klart på grillen. Med hjälp av vakumpacket så bevarar man all köttsaft och smak i köttet samtidigt som det långsamt tillagas. Man grillar eller röker det sedan så köttet får den goda grillytan och smaken på köttet.

Nu är detta än sålänge bara ett frö som är sått men jag planerar att testa detta väldigt snart och resultat kommer självklart presenteras på bloggen längre fram! Ha en bra dag! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar