torsdag 21 maj 2015

Säsongspremiär på träröken!


Ni som följer mig på dem olika sociala medierna har ju knappast missat att jag dammat liv i träröken! Jag har pepprat ut bilder och kommentarer rörande detta och det är smällar som ni får ta som följare :)  Jag brinner ju så mycket för detta och blir så sjukt exalterad av allt meck och pyssel när man ska dra igång en premiär.

Vi kan ta det från början och grejen är att jag inte har grillat eller rökt på länge nu eftersom vi har varit bortresta och för att det inte passat med jobbet. Men nu var det dags och jag har inte lämnat något åt slumpen utan alla matvaror är inhandlade och alla faciliteter kring röken är planerade och redan på förmiddagen idag så sätter jag fart. Till att börja med så måste röken preppas och med det menar jag att den måste göras rent och en del reparationer krävs. Det är ju en trälåda och levande material rör ju på sig så tätning, en del reparation och påbättring av färg krävdes innan röken var redo att leverera efter en lång vinter.


Nu måste jag också ge en stor eloge framförallt till träröken men också till mig själv som pulat ihop den. Det är konstigt att trärökar inte är mer vanligt än vad det är, eller kanske inte eftersom det alltid finns en brandrisk om man inte vet vad man gör ;) Skämtosido så är det ganska vanligt att man bygger rökskåp i trä vid kallrökning men inte alls vanligt vid varmrökning. Vid kallrökning är med mest av bekvämliga skäl man bygger av trä men faktum är att det klingar ju så grymt bra ihop med varmrökning men då krävs det såklart att man bygger den på rätt sätt så att det inte innebär någon brandfara. Vad jag menar med att det klingar bra ihop med varmrökning är att hela röken praktiskt taget är som en stor rökplanka! Träet suger åt sig och delar med sig av alla smaker som rökts i den genom tiderna, inklusive sina egna naturliga egenskaper vid varje rökning/upphettning. Genialt i teorin och jag som testat kan garantera att det fungerar just så bra i praktiken också... Det blir såklart en unik smak på det jag röker i min trärök och det är just detta som inte går att köpa för pengar, det unika!

Nu börjar det snart bli för mycket lovord, jag vet. Men säsongspremiär är alltid en säsongspremiär och jag längtar redan till nästa rökning. Vill du läsa om hur jag tillverkade och körde första rökningen på denna rök förra säsongen så klicka in på denna länk!


Vad var det jag rökte denna premiärdag då? Jo, såklart spareribs! Bara det bästa är gott nog och med det bästa så menar jag min egna favorit...

Rökta spareribs 4 port:

• 1,5 - 2 kg revbensspjäll tunna
• 2 dl creme fraiche
• 3 dl riven ost
• 1 dl chilisås
• ½ dl tomatpure
• ½ dl soja
• 2 tsk sambal oelek
• 2 st vitlöksklyftor pressade
• 2 st finhackade schalottenlökar
• ½ st pressad citron
• 1 dl rött vin
• salt och peppar
• 1 tsk paprikapulver
• 1 tsk rökt paprikapulver
• 1 tsk kebabkrydda
• ½ tsk spiskummin
  1. Börja med att tända upp röken eller en grill med indirekt teknik. 
  2. Putsa sedan revbenen genom att ta bort membrankappan. Det är som en hinna som sitter längs hela undersidan av köttet. Det kan vara lite bökigt att få bort men du petar in skaftet på en tesked mellan revbenen och petar loss hinnan i ena hörnet och drar sedan försiktigt bort rubbet.
  3. Blanda sedan den tjocka glazen genom att blanda alla ingredienser ovan och smaka upp med kryddorna samt salt och peppar.
  4. Rök sedan i röken på 90 grader i 4 - 6 timmar. Vid indirekt grillning med 120 grader i grillen tar det ca 2 - 3 timmar. Köttet är klart när benen börjar släppa från köttet och innertempraturen bör överstiga 70 grader. Använd gärna rök-chunks i röken eller rökflis i grillen för bra röksmak på köttet.
  5. Pensla på ett tjockt lager av glazen var 60e minut i röken eller var 30e minut i grillen.
Servera detta till valfritt tillbehör men jag kan tipsa om våran coleslaw, barbequsås & bearnaisesås. Alla tre passar ypperligt till ribsen och klicka på länkarna för att kika på recepten.



Jag drog ju igång rökningen kring kl 13 på dagen. Jag preppade röken med en del tända briketter och en del otända vilket gör att glöden varar länge. Jag penslade sedan med glazen med jämna mellanrum när jag var hemma. På eftermiddagen for jag med barnen på simskola, hälsade på min mamma och drog sedan iväg på löparträning. Väl hemma kring kl 19 - 20 tiden så ligger rebenen och myser på eftervärmen som ni ser på bilden ovan. Trött och hungrig efter en lång dag så var det bara att slå sig ner vid köksbordet och njuta av dagens rökt, underbart!


Vi hade ju en underbart fin kväll igår och man kan inte annat än njuta när man kommer hem från ett träningspass och hämtar in dem rökta revbenen från röken ute i en solig trädgård, då mår man bra! 

Apropå rökning så kommer jag i morgon att visa upp och lära ut kunskap kring våra rökprodukter på Ica maxi Borlänge mellan kl 15 - 17. Jag kommer vara tillgänglig och lära er allt jag kan om vårat grymma röksortiment. Så vill du ha tips och idéer så är du hjärtligt välkommen.
Vi kommer självklart också att ha bra erbjudande på rökprodukterna under dessa timmar!

Ha det fint! /Jimps 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar