måndag 18 maj 2015

Vad grillar vi med?


Jag tänkte skriva litegrann om mina tankar kring grillkol och briketter ikväll. Vad grillkol och briketter är samt hur jag tänker när jag väljer det ena eller det andra och jag ska även prata litegrann om kvalitet och tillgänglighet.

Vi kan börja med att bena ut litegrann vad grillkol och briketter egentligen är. Grillkol är helt enkelt lövträd som torkas i ca 8 månader och sedan flisas och kolas i stora ugnar i 24 timmar. Inga tillsattser finns i denna produkt. A och O är dock att trävirket är av god kvalitet för att det ska bli till ett bra kol såklart. Briketter göra av samma trä där man ofta tar tillvara på dem mindre bitarna och småflis som inte duger som grillkol. Man maler ner allting till ett pulver och blandar i bindemedel i pulvret och pressar sedan dessa till briketter i formar. Briketter görs även ofta av kokosnötsskal i tropsika länder såsom tex thailand, sydamerika och hawaii. Detta är en restprodukt från kokosnötsindustrin och bra på så sätt. Kokosbriketter innehåller ofta högre energi än lövträd och är därför väldigt poppis inom bbq.

Fördelen med grillkol kontra briketter? Fördelen med kolet är ju först och främst att den är en renare produkt helt utan tillsattser även om briketternas tillsattser oftast är organiska så kan dem ändå ge en vis doft eller smak. Fördelen med briketterna är att dem generellt brinner längre och mer kontrollerat än kolet. Detta är generellt som sagt men det finns såklart specialsorter av kol som brinner lika länge eller längre än många briketter om man eftersöker detta. En grundregel som gäller både på grillar och på grillkol/briketter är "ju tyngre desto bättre". Hög densitet syftar jag på här och det kan man oftast lita på...men ingen regel utan undantag, se nedan.

Sedan har det blossat upp en liten debatt på senare år där det fuskas eller kanske slarvas med hanteringen av brikettillverkning. Framförallt av briketter tillverkade i delar av världen där kontrollen inte är lika bra som i europa. Du har då stora delar lera och sand i briketterna och det säger ju sig själv att dem inte gör någon nytta alls utan bidrar enbart med aska i botten av grillen. Så det är ett litet tips från mig, avger briketterna mer aska än vanligt så har du betalt för skräp och byt sort av briketter vid nästa inköp. Då kommer vi också in på märkning av grillkol/briketter...

Det finns ju massa olika miljö och kvalitets-märkningar på påsarna och nu är det ju tyvärr så att man oftast inte kan välja och vraka mellan olika sorter utan varje burik har en sorts kol/briketter, oftast med eget varumärke. Man får helt enkelt lita på att kedjan hjälper dig att ta ansvar för miljö och säkerställa kvaliteten. Oftast så har kol/briketterna från europa dessa märkningar SIS, DIN & FSC. Då vet man att dem håller krav som finns att efterfölja i skogshantering, miljötänk och kunsumentkvalitet. Det är när du köper kol som tillverkats i andra delar av världen som några eller alla dessa kan utebli och du har nu ingen aning om hur denna produkt tillverkats eller vad den innehåller. Det behöver inte betyda att den är dålig, den kan vara både bättre eller sämre men då får man helt enkelt kanske köpa att den inte är helt hundra organisk eller bra för miljön.

Appropå miljö så har ICA tillsammans med sin tillverkare tagit detta ett steg till där tillverkningen drivs med hjälp av de gaser som frigörs vid kolningen. Det krävs alltså ingen extra energi och därför att ICA som första kol/brikettmärke i Sverige fått märka sig som "Bra Miljöval". Så vill du handla det mest miljömedvetna kolet just nu så hittar du den hos ICA...

I takt med att bbq-kulturen växer så växer även grillmärkena och även kolsorterna. Söker man på nätet och webbhandlarna så finns det ju hur många olika sorter som helst! Nu är jag inte alls bevandrat i så många märken utan jag kör för tillfället på dem jag har i mitt närområde men här finns det såklart mycket att lära, även för en gammal räv som mig. Jag tar helt enkelt en sak i taget och kommer säkert dit en dag. Är det någon som har bra tips på bra kol eller briketter, främst inom bbq/rökning så får ni gärna skriva till mig på bloggen eller på sociala medier och tipsa!

Hoppas detta har satt igång lite tankar hos er när ni nästa gång väljer grillkol och briketter. Köp inte alltid det billigaste utan gå istället på det bästa! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar