söndag 17 maj 2015

Indirekt grillning på gasolgrill


Jag fortsätter att blogga från mobiltelefonen. Just nu sitter jag på ett lekland i gävle där ungarna ska få springa skiten ur sig innan vi sätter oss i bilen och beger oss hem efter en helgs campingliv.

Borta bra men hemma bäst heter det ju och även om det är kul att leva lite primitivt emellanåt så är det alltid skönt att komma hem till alla faciliteter efteråt!

Jag har inget revolutionerande att skriva om i denna stund men jag tänkte iaf slå ett slag för den indirekta grillningen änn en gång, den som jag brinner så starkt för och denna gången prata litegrann om indirekt på gasolgrill!


Här ovan ser ni hur löjligt enkelt det är att indirekt grilla på en gasolgrill. Jag har en ganska klassisk modell av gasol med tre stycken brännare. Då har du helt enkelt mittenbrännaren avstängd och köttet placerat ocanför denna. Dem två yttre brännarna har du sedan lågt ställda så att tempraturen i grillen ligger kring 120 - 150 grader. Om man så önskar kan man även köra rökflis ovanpå ena tända brännaren för att köra "rökning".

Sedan är det bara att tuffa på tills fisken, kycklingen, köttet eller vad du vill uppnår önskad innertemp. Supersmidigt och nästan lite för enkelt va? :)

Såhär grillar du i stort sett allt till perfektion förutom nötköttsskivor, lammskivor och annat liknande som du vill ha en stekgrad på. Testa testa och du kommer bli mästare på att grilla med gasol i sommar!

Ha en bra söndag gott folk! /jimps

1 kommentar:

  1. Hej! Trevlig blogg och intressanta texter. Jag är själv en kol/brikettkille som tidigare använt enklare biltemagrillar under några år. Mitt intresse har nu vuxit och jag planerar för att utöka min grillarsenal. Som person är jag vetgirig men också sunt (hoppas jag) kritiskt lagt mot sådant jag hör och läser så vill jag alltid fördjupa mig tills jag verkligen fattar hur saker och ting fungerar. Planerar nu ett gasolgrillsinköp men tänkte om det är ok att jag ställer ett par frågor till dig som verkar rutinerad. Om du har tid och ork att svara förstås!

    Hälsningar,
    Kalle

    SvaraRadera