lördag 16 maj 2015

Rökt korv med kryddig spetscoleslaw


Just nu sitter jag och myser i en solstol ute vid rullsands kust efter att ha käkat grillad korv till lunch. Vårsolen ligger på och jag njuter så länge det varar.

Det blir alltså inget grillande på hemmaplan för mig i helgen men såklart grillas det alltid här på campingen hos svärföräldrarna. Camping och grill är väl en av dem mest givna combos som finns och därför gillar jag såklart campingliv :)

Korv och fläsk är klassisk campinggrill för mig. Här ovan har jag baconlindat tjocka korvar som sedan grillas indirekt på planka tills dem är gasolgrillade och baconet fått en frasig yta. Superenkelt och supergott!


Jag provade att för första gången göra coleslaw på spetskål och det vart jättegott. Spetskålen påminner litegrann om färsk vitkål i smaken och såhär rör du ihop den...

Spetscoleslaw 4 port:

  • 1 litet spetskålshuvud ca 300 g
  • 1 rödlök
  • 4 dl creme fraiche
  • 150 g philadelphia
  • 1 msk tomatpuré
  • 1 tsk citronsaft
  • 1 tsk dijonsenap
  • 1 - 2 msk majonäs
  • 2 tsk paprikapulver
  • 1 tsk salt
  • ev. 1 msk kapris
Börja med att strimla kålen och rödlöken. Salta och låt stå och dra en stund. Blanda och smaka upp med resten av ingredienserna tills du hittar bra smak och balans. Klart! 



Bacon är ju bara så gott och användbart till så mycket! Dagen till ära testade jag en bokspånsrökt variant och den slank såklart ner. Det finns ju massa olika sorters bacon i butikshyllorna så mitt tips idag är att testa lite nytt både på korv och baconsidan, det finns grymt mycket roligt att upptäcka! Framförallt så tycker jag att du ska skippa dem billigaste skräpprodukterna som oftast har största och bästa platsen i kyldiskarna.

Ha nu en bra dag på er allesammans! /jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar