torsdag 25 juni 2015

Husbilsliv


God morgon! Nu har jag nyss vaknat, Camilla är ute och morgontränar och snart är det min tur. Ungarna sover fortfarande och solen skiner utanför bilen. Vi har inte till hundra procent kommit in i semesterlunken, men vi är medvetna om att vi måste tagga ner litegrann. Man har fortfarande lite för högt tempo i allt man gör för att återhämtningen och lugnet ska kicka in, men det kommer såsmåningom...

Vi tuffar runt i en gammal fiat som är stor och rymlig inuti. Det enda krånglet vi har stött vi hittills är att kylen är gammal och krånglar. Vi får inte igång den på gasoldrift vilket verkar vara ett problem vi inte är ensamma om. Vi har löst det med en elkylbox vilket funkar men det är inte optimalt. Annars tuffar den och går fint!


Hur är husbilslivet då? Jag har ju innan chabloniserat upp oss åka i en gammal haikon taikon husbil a´la "breaking bad", nu är det inte riktigt så extremt men det är den känslan jag vill åt :) Vi har inte planerat alls hur eller vart vi ska åka. Vi kollar helt enkelt väderprognoserna dag för dag och åker tid som faller oss in. Från början siktade vi på att ta hela västkusten men vädret var inte med oss där så istället har vi stannat till kring vänern och vätterns kuster. Nu siktar vi in oss på ostkusten om ett par dagar om inte vädret slår om, då vet man aldrig vad det blir. Det är ju det som är så grymt med husbil, just att man är så flexibel. Vi har både frikampat och ställt upp oss på husbilsställplats, vilket är det bästa när man är på resande fot. Vi har planer på att ta in på någon camping och stå still ett par dagar och ta det lugnt men vi får se vart och när det blir. Någon som har tips på bra stadsnära campingar kring småland eller sydostkusten så skriv gärna till mig!


Nu har vi vart ute några dagar och plöjt Falun, Örebro, Mariestad och Jönköping med lite småstopp på en del andra fina småställen som tex Hjo. Idag blir vi kvar i Jönköping över dagen så får vi se vart vi hamnar ikväll. Fan va gött det låter och alla som känner mig vet att jag gärna lever i nuet, precis som ett barn och vill inte planera upp min tid för mycket. Med andra ord är husbilslivet klippt och skuret för mig och jag är mest imponerad över att jag lyckats sälja in detta till Camilla, men hon verkar komma in i det hon också...


Vad äter vi om dagarna då? Jo vi grillar såklart på kvällarna sedan har det blivit enklare luncher på dagarna som tex sillsallad, korv som vi lagat själv och sedan har vi stannat till och käkat kebab.

Jag har med mig två grillar. Picnicgrillen och Lotusgrillen. Jag skulle gärna vilja ha en lite gasolgrill vilket skulle vara praktiskt känner jag men dessa funkar bra just nu. Sedan finns det många grillplatser ute i vårat avlånga land, kolla bara in denna ovan som vi sprag på i Mariestads hamnpark! Så visst blir det variation och massa god mat lagar vi precis som hemma. Nu har det blivit Lammracks, biff, blåmögelstoppad kycklingfilé och lite annat smått och gott.


Vi har haft tur med vädret och prickat in sol varje dag. Det är dock ingen värme i luften liksom i hela landet så man får njuta av det lilla och vi klagar inte!


TIPS!

Jag tänker inte dela med mig av något recept idag men här kommer iaf ett tips! I Mariestad så gjorde vi en sötpotatisgratäng på grillen. Gör ett klassiskt gratängrecept med potatis, sötpotatis, kålrot eller vad du vill och lägg detta i en lagom stor folieform med lock på. Kör denna intill glödbädden, annars är det lätt att du bränner botten på gratängen. När grädden och osten kokar i formen så låter du den stå så i 30 - 60 min eller enligt eget tycke. Sedan är det bara att servera, skitenkelt och skitgott!


TIPS!

Lammracks har blivit en liten semesterklassisker för oss. När vi vill lyxa till det så köper vi fina racks, tar med dem ut på picnic en fin sommarkväll och grillar dem direkt över grillen eller en grillplats. Det som är bra med detta kött är att det ska grillas på direktvärme över en het grill eller eldstad vilket gör det optimalt för friluftsliv när du inte har tillgång till grill med lock.


Det var det lilla jag tänkte skriva om idag, nu ska jag dra ihop lite frukost till familjen och sedan ge mig ut och göra Jönköping. Ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar