onsdag 24 juni 2015

Rökt torskrygg med både höga och låga smaker


Hej på er! I skrivande stund så sitter jag i husbilen och börjar avrunda kvällen efter ännu en bra dag tillsammans med familjen. Vi står parkerade på en pir med sjöutsikt på båda sidorna av bilen ikväll och nyss var vi ute och grillade i solskenet alldeles intill vattnet. Jag tänkte inte bjuda er på några semesterbilder idag men om ni är nyfikna så ska ni såklart titta in på Instagram eller Facebook för lite spontana semesterbilder.


Idag tänkte jag istället skriva om en rätt som jag lagade strax innan vi åkte iväg. Jag grillade torskrygg som penslades med en het glaze vilket gav fin karaktär till fisken. Till denna goda fisk så smörstekte jag tärnat rökt sidfläsk, gul lök och champinjoner. Avslutningsvis så serverade vi också en kall och syrlig coleslaw på tallriken innan servering.


Grillad/rökt torskrygg 4 port:

  • 4 st torskryggfiléer
  • 1 näve rökflis
  • 2 tsk hot sauce
  • 1 tsk soja
  • 1 msk olivolja
  • ½ hackad chili
  • ½ tsk citronsaft
  • 2 krm vitpeppar
  • salt & peppar
  • ev. 100 g färskost smaksatt
  1. Hetta upp grillen enligt 50/50 metoden med ca 120 grader i locket. Använd röklåda i gasolgrill eller strö rökfliset direkt över kolbädden i klotgrill eller rök.
  2. På med fisken på ett folieark för att inte bränna fast. Salta och peppra en aning. 
  3. Blanda en snabb glaze av Olivolja, soja, hot sauce, chili, citronsaft, vitpeppar och en aning salt. Pensla fisken med denna blandning så att det täcker. 
  4. Rök nu under lock i ca 20 min. Fisken är klar när du lätt kan klämma på den och se att den "skivar sig" eller när innertempraturen ligger kring 50 - 55 grader. Klart att servera! 
  5. Sista minutrarna kan du breda på ett lager valfri färskost om du önskar, jag valde en med pepparrotssmak.

Den stekta tillbehören är inte svårare att göra än att du steker dem i rikligt med smör på medelhög värme ganska länge tills allting är genomstekt och har fått fin färg. Kör inte för varmt så att du bränner smöret och tillehören, det är det viktigaste! Jag stekte för dagen mitt egenrökta sidfläsk, hackad gul lök och hela champinjoner.

Coleslawen brukar vi ofta göra och lika ofta gör den i olika varianter. Perfekt att snabbt sno ihop och bra att ha en burk i kylen att ta till, antingen till jobbet eller lunchen hemma när det behöver gå snabbt.


Nu ska jag återgå till campinglivet och jag ska försöka få tid till att knåpa ihop ett lite mer aktuellt inlägg om vad vi pysslar med just nu nästa gång jag skriver. Tills dess så hoppas jag att ni har det lika bra som vi! //Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar