torsdag 2 juli 2015

Hej då öland


Nu har vi lämnat öland och jag måste säga att den ön verkligen har överträffat mina förväntningar. Vi har haft bra väder och bott över på fantastiskt fina platser med husbilen.

Dagen innan vi rattade tillbaka mot fastlandet så käkade vi på en restaurang som heter stekhuset munken och ligger uppe på norra öland. Väldigt trevlig restaurang i medeltidsmiljö och supergott grillat kött i överflöd! Rekommenderas starkt...


Dem sista dagarnas solklara pärla var annars en hamnort på ölands norra västkust som heter sandvik. Jag blev tipsad att åka hit av fiskhandlaren i borgholm och det var minst sagt en pärla utöver det vanliga!


Här stod vi parkerade ute på en pir med havsutsikt genom fönstret och man hörse vågorna slå mot stranden när vi skulle sova. På kvällen tog vi en promenad till nordens största väderkvarn där vi gick in och tittade omkring i den 150 år gamla kvarnen. Morgonen efter tog jag en joggingtur längs kusten och det kändes precis som att man sprang någonstans kring medelhavet.



Vi rev oxå eld i lotusgrillen och grillade högrev på låg värme under lock. Högrev är ju så fantastiskt gott att grilla eller röka hel! Har ni inte gjort det ännu så rekommenderar jag det skarpt, för recept så kika in i receptregistret...



Innan vi åkte upp till norra öland där vi oxå besökte böda sand och stekte oss på den grymt fina stranden så tog vi en tur förbi borgholms slott där vi gick en guidad tur och strosade länge omkring i det gamla slottet som har en grym historia! Det var verkligen intressant och kul för barnen oxå med en hel del barnktiviteter.

Jag fastnade och vart mest imponerad över hall of fame tavlorna där det visade sig att min husgud bob dylan spelat där. Många andra imponerande artister oxå som johnny cash och the beatles. Att dem sedan kan sätta e-types plåt bredvid dylans är en gåta som jag tror ingen har svaret på...


Igår återvände vi till fastlandet och tillbringade dagen i kalmar. Shoppade, solade och badade innan vi bestämde oss för att åka och tillbringa natten på någon mindre ort norrut.


Vi knappade in en adress som vi hittat på nätet där det skulle finnas en ställplats men väl på plats efter många om och men så verkade det hopplöst. Men med en tillmötegående bonde så fick vi sova på hans gård och allting kändes kanon igen.

Dagen efter så tittade vi omkring på gårdens alla djur och tog en fika på deras gårdskafé innan vi tuffade vidare.


Inatt har vi hittat till ett nytt grymt fint ställe någonstans i småland som jag faktiskt just nu inte kommer på namnet på, men mer om det tar vi en annan gång :)

Ha det fint!/ jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar