måndag 6 juli 2015

Åter på fastlandet


Jag tänkte uppdatera er i litegrann vad vi har pysslat med sen sist. Mycket grillat har det blivit på kvällarna såklart och på dagarna så har det mestadels solats och badats, samt rest såklart. Vi har dock inte åkt så långt när vädret varit så här kanonbra som under dem senaste dagarna utan då har det blivit kortare turer...


Höjdpunkten dem senaste dagarna har helt klart varit valdemarsvik. Vi åkte dit helt utan förväntningar men det visade sig vara hur fint som helst och vi fick dessutom tag i en underbar ställplats precis vid vattnet i hamnen intill alla fina båtar som passerar.

Det var också en hamnfestival just denna dagen så det var bra stämning med livemusik och andra jippon alldeles intill. En kanonkväll vart det!, en sådan kväll man kommer att komma ihåg länge..


Här käkade vi tacos på kvällen och jag tycker om tacos även om jag inte är lika lycklig över rätten som mina barn på bilden. Men när jag knäckte den briljanta idén att vi skulle grilla tortillachipsen och ostdippet så lyste även jag upp som en sol!


Idén har jag fått ifrån ett gammalt webermagasin där dem gjorde något liknande.

  • Jag blandade 60 % riven hårdost med 40 % philadelphia ost. Smält detta i en kastrull under omröring och smaka upp med salt. Häll smältosten i mindre formar och ställ i en stor folieform. Häll sedan chipsen runtonkring och grilla på en medelvarm grill under lock i 5 - 10 min eller tills chipsen fått en lätt rostad yta och såsen lite rökkaraktär. Servera sedan direkt rykande het! 


Innan vi åkte upp till valdemarsvik så tillbringade vi en natt på lysinge camping i västervik. En femstjärnig camping stor och poppis som bara den. Vädret var fint och campingen var fin men det här med stora svenssoncampingar är inte riktigt våran grej fick vi bekräftat här. Vi är nog lite mer för den mindre skalan där man får mer naturupplevelse och lugn än att trängas på en storcamping bland tusentals andra.


Men man kan ju såklart grilla på en svennebanan-camping oxå. Här körde vi all in och grillade både fläskkotletter och flankstek på picnicgrillen, tillsammans med en foliform med gratäng i.

Hur är tanken bakom grillupplägget ni ser på den lilla picnicgrillen då? Jo ungefär så här...

  1. Grillen tänds med 50/50 teknik. Briketterna ligger alltså enbart på ena sidan av brikettgallret. Vi grillar också hela tiden med locket på. 
  2. Rotsaksgratängen gör du efter önskat recept och grillar den på kalla sidan i grillen i ca 30 min inledningsvis (låt sedan gratängen ligga kvar och fortsätta grillas samtidigt som köttet går på).
  3. Grilla på fläskköttet på direktvärme så att du får en fin grillyta. Lägg sedan ett extragaller ovanpå gratängen och placera fläskköttet här uppe på kalla sidan. Fläsket är klart när det når en innertemp på 68 grader.
  4. Sista 6 - 8 min så går du på med flankstekten och grillar den på direktvärme tills den når en innertemp på 50 - 55 grader. Tiden är svår att säga eftersom tjockleken varierar mycket på köttet man köper. Använd termometer. 
  5. Låt både fläsket och nötet vila i folie 10 - 15 min innan du skär upp och serverar. Tag också av gratängen och låt den svalna under samma tid. Klart att servera! 




Dagen till ära så testade jag en ny produkt. Den heter in-flavour och är en marinad som kommer i en flaska med injektionsspruta på! Perfekt för dig som inte har en egen spruta men vill testa på eller som för mig som är på resande fot och har dem flesta tillbehören på hemmaplan. Riktigt fiffig idé och den fungerade riktigt bra så den får tummen upp!


Som ni redan känner till så äter vi snålt med kolhydrater och det är något som jag kan tipsa er om en extra gång nu i grilltider. Just för att det är så enkelt att äta just kolhydratslåg mat. Protein, grönt och fett kan man tänka här.

Det skadar inte att testa för jag tror att det är många magar som skulle må lite bättre av mer sån här mat där ute, så som min. Speciellt om du upplever att du brukar svälla upp eller bli fadd i kroppen efter en måltid så kan det vara så att du är överkänslig mot gluten, stärkelse eller något annat. Kan vara värt att prova sig fram om man funderar kring det annars ska du såklart köra på det du trivs med!


Här hittade vi en riktig pärla till ställplats i jungneröarna någonstans i småland. En liten ställplats som inte verkar vara speciellt välbesökt eller poppis men grymt fint och bra anläggning för oss husbilare!


Nu ska jag börja runda av inlägget och det tänkte jag göra med denna burgare som vi käkade igår. Vi kallar den "juicy lucy" efter ett inslag i tv-programmet amazing eats där det var en kock någonstans på ett slafsställe i usa som gjorde en burgare han kallade för just det..

Konceptet är att den fylls med bluecheese och cheddar i form av en rejält tilltagen kärna! Vi använde även högrevsfärs som är godare än nötfärs. När man sedan grillar burgaren så smälter osten inutti och flottar upp köttet samt att det blir kvar en del av ostkärnan i mitten när du äter den, mmm! Färsen smaksätts för övrigt enbart med salt och vitpeppar.

Juicy lucy 4 port:

  • 800 g högrevsfärs
  • 1 tsk salt
  • 1/2 tsk vitpeppar
  • 100 g blåmögelost
  • 100 g cheddarost alt. philadelphiaost 
Salta och peppra färsen och forma 8 st halva burgare. Blanda ihop ostarna och lägg en klick på 4 av burgarna. Tag resterande 4 och lägg ovanpå. Forma till stora burgare och platta till dem. Grilla sedan efter smak och tycke, jag gillar när dem inte är helt genomstekta. Platta till dem ett par gånger under grillningen så den inte krymper ihop. 



Det var det jag hade att skriva om idag så ha det fint gott folk!/ jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar