måndag 27 juli 2015

Seabream


Det var länge sedan jag delade ett fiskrecept på bloggen, shame on me! Men nu tar jag mig i kragen och visar vad jag grillade i helgen och ska försöka bättre mig när det gäller fiskkonsumtionen framöver. Jag vart inspirerad på Instagram där jag stötte på en grillad Seabream och tänkte att den där firren har jag aldrig ätit. Jag klickade vidare och läste om fler som grillat denna fisk och fick läsa mycket lovord om denna som grillfisk, att jag har missat det tänkte jag såklart. Det var inget att vänta på utan samma dag så åkte jag och köpte ett par stycken som jag grillade senare på kvällen. Jag tänkte grilla den i halster men jag letade hemma som en galning efter mina fiskhalster utan att lyckas hitta på dem så skinnet på fisken tog lite stryk när det fick lov att grillas direkt på gallret men smaken var det absolut inget fel på! Jag fick till fisken riktigt bra och den smakade precis sådär bra som jag hade hoppats på, rekommenderar starkt!

Fisken innehåller extremt mycket kött för sin storlek och den har grova ben och så gott som inga småben, dvs lätt att äta. Jag fjällade och plockade ur den, för att sedan fylla den och grilla hel på direktvärme tills fisken är klar. Vid servering så skär du ut eller plockar köttet direkt från fisken. Enkelt rustikt och gott! Till fisken grillade jag lite goda grönsaker och rörde ihop en romsås som är en favorit i sammanhanget. Jag skulle aldrig köpa en färdig romsås av den enkla anledningen att det finns ingen sås som skulle komma i närheten av att smaka så bra som den du enkelt gör hemma själv med väldigt få ingredienser.


Grillad Seabream 4 port:
  • 1200 - 1500 g Seabream, ca 3 fiskar
  • 1 citron
  • 75 g smör
  • 2 msk finhackad persilja
  • 2 msk finhackad dill
  • salt & vitpeppar
  • chili explosionkrydda på skinnet
  • olivolja
  1. Börja med att fjälla och rensa ur fisken. Fyll sedan varje fisk med två skivor citron, en klick smör, dill, persilja och en aning salt och vitpeppar. Pensla in viskens skinn med olivolja och krydda med några varv chili explosionkrydda.
  2. Grilla sedan på medelhög direktvärme, ca 150 - 200 grader i locket. Passa dig så grillen inte är för varm eller att fisken tar för mycket färg, lägg då heldre fisken strax intill glöden. Grilla ca 8 - 10 min på varje sida. Är du osäker så använd termometer och fisken är klar att plockas av vid 52 grader i filéen.  
Romsås med parmesan:
  • 3 dl creme fraiche
  • 1,5 dl riven parmesan 
  • 1 burk röd stenbitsrom
  • 2 finhackade schalottenlökar
  • 1 - 2 tsk finhackad dill
  • 1 msk majonnäs
  • ett stänk citronsaft
  • ev salt och peppar
Blanda creme fraiche, riven parmesan, stenbitsrom och schalottenlök. Smaka sedan av med dill, majonnäs, citron och ev ytterligare av föregående ingredienser om så önskas så att du hittar just din smak. Oftast behöver du inte salt och peppar men ev litegrann om så önskas. Klart!

Jag grillade ju som sagt en del grönsaker till detta och då använde jag mig av fänkål, zucchini, citron och blomkål som jag grillade ganska hårt för att få fram den den lite sotade smaken. Jag tänkte även grilla sparris men struntade i det eftersom butiken jag var i tog alldeles för bra betalt för dem, men det passar annars också ypperligt till fisken och såsen.

Ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar