måndag 24 augusti 2015

Karré är alltid karré


Fläskkarré är väl kanske grillens okrönte konung! Vi har alltid frysen laddad med karré som man kan plocka fram och grilla på dagar då man är sugen eller om grillvädret infinner sig. Man kan ju göra så mycket med en bit karré också. Du kan grilla den i skivor, tjocka eller tunna. Du kan grilla den hel och tranchera eller låta den gå länge och bli en pulled pork. Annars kan ju göra grymma fyllda karrérullar! Allting blir gott så det är bara att välja och vraka. Bläddra bland olika karrégrillningar på receptsidan för inspiration!


Det här landade på grillen idag. Tjocka karréskivor grillas på indirekt värme precis som blomkålen och kålroten i formen. Där ligger dem och myser på 120 - 150 grader i drygt en timme. Karrén är klar vid en innertemp på 68 grader. Övriga grönsaker grillas på direkta värmen, dvs dem heta zonerna i den indirekta grillningen mot slutet av grilltiden.


Termometern är ju grillarens bästa vän. Dels termometern i grillen såklart men även en sticktermometer är ett måste. Det är viktigt att lära känna tempraturerna och det är genom dem som du kan styra resultatet. Här tänker jag inte komma med några revolutionära tips utan bara försöka få igång dina tankar litegrann. Vill du bli en grym grillare så ligger A och O i att kunna dra igång en grill och få den att landa och tuffa vidare på önskad tempratur under önskad tid.

Det är viktigt att ha en plan för din grillning innan du börjar grilla, gå igenom alla steg i skallen innan du startar grillen så vet du exakt vad du ska göra när det är skarpt läge. Sedan kan det såklart vara knepigt när man ska grilla någonting man aldrig grillat förr men en plan är lika viktigt här såklart och sedan kan man improvisera under grillningen om man tycker att det behövs.


Ni som följer mig på Facebook kanske har sett att jag skrev om glazen ovan häromdagen. Jag vill inte vara tjatig men jag drar mina tips även här på bloggen om hur jag ofta gör mina glazer för att inte behöva använda fördiga produkter.

Jag väljer som sagt bort dem färdiga produkterna när jag kan och då snor jag ihop en egen på sisådär 2 min! Basen är rödvin, chilisås, tomatpuré och salt. Blanda dessa så har du en utmärkt glaze som passar det mesta. Naturlig sötma från dessa produkter räcker gott och ingen övrig sötning behövs! Du kan såklart krydda på den lite extra om du vill med hot sauce, soja, worchestersås, konc fond, tigersås, whiskey, chili, kryddor eller vad du vill...


Här är en rätt som vi åt för några dagar sedan, även den med karré passande nog. Jag tänkte komma med två tips här och det gäller inte köttet som grillats indirekt precis som köttet jag visade upp innan. Nej jag tänkte tipsa er om den goda såsen vi serverade till samt det fina blomkålshuvudet som du ser på bilden.

Vi kan börja med blomkålshuvudet. Just nu är det säsong för blomkål och vi köper med ett par huvuden varje gång vi är på affären och handlar. Jag har säkert ätit blomkål som huvudtillbehör eller extratillbehör till tre rätter i veckan på senare tid. Det är nu dem ska ätas när dem är stora färska och goda! Huvudet på bilden har jag grillat på indirekt värme samtidigt som köttet och exakt hur du tillagar detta huvud hittar här!

Då ska vi prata om såsen också. Ofta när man grillar fläskkött eller nötkött också för den delen så är det ju "bean" som åker fram eller vispas ihop. Därför blir mitt enkla tips till er idag att våga variera er! Min Camilla är en riktig bea-lover och det är oftast jag som kvoterar in andra såser till middagarna och får ibland kriga för min sak. Jag behöver variation och därför råder jag likasinnade till samma. Såserna jag oftast varierar mellan när vi äter kött är förutom bearnaisesåsen, whiskeysås, rödvinssås, senapssås, grönpepparsås eller ostsås där jag varierar mig med olika ostar beroende på vad vi kan ha hemma. Det är just en ostsås ni ser på bilden här och det är inget mindre än en krämig och fin gorgonzolasås, hur jag gör den ser du här nedan...

Gorgonzolasås:
  • 150 g gorgonzolaost
  • 2 st finhackade schalottenlökar
  • 1 dl vitt vin
  • 2 dl grädde
  • 100 g färskost
  • 1 krm mald muskotnöt
  • 1 krm svartpeppar
  • 2 msk färskhackad persilja
  • smör
Börja med att fräsa löken i en kastrull med smör. Slå på vinet och låt reducera på medelvärme tills vinet reducerat till minst hälften. I med grädde, färskost och gorgonzolan. Tag lite gorgonzola åt taget och smaka av efter tycke. Låt puttra tills osten smält. Tillsätt sedan peppar, persilja och muskotnöt. Låt sedan stå och puttra 10 - 15 min på låg värme. Servera och njut! 

Jag avslutar med att säga att även om vi äter mycket karré från grillen såhär års så behöver det inte bli enformigt. Variera grillteknikerna och våga prova nya saker med karrén samt variera tillbehören så tröttnar man aldrig på Fläskkarré! Ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar