tisdag 18 augusti 2015

En gammal favorit fick debutera på grillen


Detta är en gammal rätt som jag lagat för många år sedan och jag tror faktiskt att det var ett av dem första inläggen jag gjorde på jimpslchf.blogspot.com. Kanske inte det vassaste inlägget jag skrivit men receptet är det inget fel på, klicka in här för att kika på det. Dagens rätt är en variant på den och receptet på just denna grillrätt kommer längre ner i inlägget...

Vilken fantastisk dag det har varit idag! En riktigt fin sensommardag med både värme och solsken hela dagen. Jag har prickat in den bra med min ledighet och fått massa nytta gjort i trädgården där vi ständigt ligger lite efter då vi på helgerna åker runt med husbilen. Jag har också hunnit med ett ordentligt träningspass på rullskidorna och såklart grillat!


Den här maten är väldigt basic och simpel att göra. Den gör sig också bra på tallriken, så vill du imponera på någon utan att slå knut på dig själv så tycker jag definitivt att du ska sno ihop denna. Viktigt att tänka på är att ju bättre kvalitet på laxen du inhandlar desto bättre blir såklart resultatet på tallriken, samma sak gäller såklart räkorna och grönsakerna också men framförallt laxen! Viktigt också att inte laxen får gå för länge på grillen utan var noga med minutrarna och tempraturerna då överkörd lax verkligen inte är rolig att servera...


Laxform med räksås 4 port:
  • 400 g laxfilé
  • 1 blomkålshuvud
  • 2 st paprikor
  • 2 st rödlökar
  • 1 aubergine
  • ev. 12 st coctailtomater
  • chili explosionkrydda
  • salt
  • 1 dl olivolja
  • 100 g smör
  1. Hetta upp gasolgrillen med direkt värme, 200 grader i locket. Kolgrillen hettar du upp med 50/50 teknik och 175 grader i locket. 
  2. Grovhacka grönsakerna och grilla dem på direktvärme tills dem fått fin grillyta. Lägg dem sedan i en stor folieform eller ugnsform. Salta laxen runt om och krydda den med chiliexplosionkrydda. Lägg sedan laxfiléerna ovanpå grönsakerna i formen. Ringla olivolja runt om laxen i formen som får rinna ner och lägga sig i botten. Lägg också ett par rejäla klickar smör ovanpå alltsammans som får smälta ut under tillagningen.
  3. Slå om gasolgrillen till indirekt teknik med en temp på 150 grader i locket. På kolgrillen använder du den kalla ytan i 50/50 teknik, stryp luftflödet så även kolgrillen kommer ner i 150 grader. 
  4. Låt nu formen gå under lock på grillen tills fisken är klar. För mig tog det 20 min men det kan variera beroende på väder, vind och grill. Var noga och titta till fisken med jämna mellanrum och använd gärna termometer. Plocka av laxen vid en innertemp på 52 - 55 grader.  
Räksås:
  • 500 g räkor med skal
  • 2 dl creme fraiche
  • 1 - 2 dl vispgrädde
  • ½ dl hackad dill
  • 1 burk stenbitsrom
  • 1 tsk citronsaft
  • salt 
Skala räkorna och blanda sedan alltsammans i en skål. Tag lite grädde i taget tills du hittar den konsistens du gillar och smaka ev upp med en aning salt. Låt stå i kylen 20 min innan servering. Klart! 

Du kan ju också tillaga denna rätten med stekpanna och ugn om du inte vill grilla den men har du tillgång till en grill så ska du såklart använda den :) Ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar