söndag 22 maj 2016

Kallröka ost


Nu har jag köpt en kallröksenhet som passar bra både i smokern och grillen. Jag har gjort en del kallrökningar i smokern utan en sådan här pryl tidigare, det är lite meckigare men det går.

Jag är ju en riktig ostoman och älskar rökt ost bland annat, så ost fick bli kallrökens första jobb! Jag körde lite olika sorters ostar. Först gouda som är ett säkert beprövat kort, sedan brie och även parmesan. Ska jag rekommendera dig någon sort så får det bli gouda och brie. Parmesanen är så smakrik i sig så det blev nästan lite för mycket smak på den. Dem andra två sedan är perfekta för kallrökning och blir riktigt bra i både färg och smak.


Varför ska man röka ost då? Jo för att det är roligt och blir riktigt gott. Den rökiga smaken som blir på osten går så bra ihop med dess naturligt feta smak. Sedan tycker jag att det blir en trevlig färg på osten. Grymt på ostbrickan eller som gå-bort present!


Hur går man tillväga om man vill kallröka ost då? Först och främst behöver du en grill och en kallröksenhet. Sedan behöver du rökflis och det är viktigt att det är flis speciellt för kallrökning. Det skall vara finmalt och brukar benämnas som "dust" eller kallrökningsspån. Sist men inte minst så behöver man ha vädret med sig. Det får inte vara för varmt i luften om du ska kallröka. Det får inte bli över 25 grader i grillen, då går man över gränsen för kallrökning. Med andra ord så är det ingeting du gör varma sommardagar utan helst på vår, höst, kalla dagar eller över natten då det helst skall vara under 15 grader i luften och inget solsken som då värmer grillen.


Kallrökt ost:

  • Brie eller goudaost
  • 3- 4 dl kallröksspån
Börja med att dela ostarna i ca 200 - 300 g stora bitar. Brie kan du köra en hel om du vill. Avänd sedan kallröken eller så gör du en "snake" på foliepapper (finns dock risk för ojämn glöd med snaken). Du tänder fliset i ena änden sedan sköter det sig själv och brinner långsamt ut. Placera kallröken på brikettgallret i botten på grillen och ostarna på grillgallret ovan. Ha lågt ställda ventiler och sedan är det bara att låta grillen göra jobbet. Håll lite koll med jämna mellanrum så att den inte har slocknat, samt om det blåser mycket ute kan du behöva justera ventilerna. Rök nu i 6 tim för mild röksmak, 8 tim för medium och 10 - 12 tim för stark. 
Dagens ostar rökte jag med Mesquite-spån. Det är en Amerikansk trädart som vi inte har i Sverige, den ger en mild och rund röksmak. Annars kan jag tänka mig att al, körsbär eller bokspån passar ypperligt till detta ändamål. Man kanske ska undvika dem kraftigaste spånen som hickory, men det är bara att prova sig fram.



Ett annat roligt tips när vi ändå pratar ost är att varmröka eller grilla brie! Eftersom den har ett så kraftigt yttre så funkar det alldeles utmärkt att göra utan att den smälter bort, bara man är varsam såkart. Grillad eller varmrökt ost är ett jättegott tillbehör till grillat eller så kan du servera det som en desert där du toppar den med honung eller agavesirap och valnötter. Du får fin färg och lite röksmak på ytan, sedan är den varm och krämig innuti, fantastiskt gott!

Det var allt jag hade att komma med idag, ha det fint! /Jimps

2 kommentarer:

  1. Prylen du lägger spånet i som på bilden ovan, gjort den själv eller köpt? Mvh Andreas

    SvaraRadera