torsdag 2 juni 2016

En grilltallrik är aldrig fel, helg som vardag


En grilltallrik med massa olika sorter grillad mat är ju så gött i sin enkelhet. När allt är tillagat på grillen, då är det som allra godast. Skippa potatisgratängen, salladen och allt annat vad det nu kan vara med jämna mellanrum och låt grillen sätta smak på rubbet. Grilla och lägg upp på stora uppläggningsfat, vid bordet plockar man det man är sugen på och blandar hej vilt. Det kan vara trevligt att ha flera olika såser eller röror som tillbehör också, här körde jag enbart våran snabba bea men som sagt, det är aldrig fel med några goda röror om man vill lyxa till det.

Dagen till ära så grillade jag kycklingben och fläskfilé indirekt på klotgrillen. Jag grillade sedan även färska korvar och en mängd olika grönsaker. Viktigt att du planerar din grillning när du skall grilla många olika saker så att allting blir grillat på rätt sätt. Därför låter jag kycklingen och fläsket gå på indirekt värme en timme innan dem andra ingredienserna turas om att grillas på dem heta ytorna i grillen.

Grillning handlar ju mer om planering än utförande brukar jag säga. Planerar du när och hur du ska grilla och sätter igång i god tid så får du garanterat en positiv grillupplevelse. Det är ju annars tidsaspekten som dem flesta upplever som värst med grillning och då framförallt kolgrillning. Men jag grillar ofta på vardagarna och då även när jag kommer hem från jobbet och inte har värst mycket tid att spela på och för mig som har en vana att göra detta ser det inte som någon belastning och det tar inte märkbart längre tid än om jag skulle laga maten inomhus, men den blir märkbart godare!

Några tips för att skapa dig tid och spara tid till din grillning:
Använd bra grejer för att tända upp grillen, det är A och O! Framförallt någon teknik som du kan lita på och slipper passa upp på grillen under startmomentet. Jag har genom åren provat så gott som alla tekniker och tillbehör. Nu har jag hittat det bästa startbehöret och den är helt outstanding, det är en skorstenständare med elslinga i botten som pluggas in i ett strömuttag. Den är tillverkad av backer.se. Jag går ut, pluggar in röret och häller på briketterna. Under dem 15 - 20 min det tar innan jag har perfekt glöd så går jag in i köket och preppar allt som skall grillas. Häll ut briketterna i grillen efter önskad grillteknik och kör igång. Ett klassiskt startrör (med ordentlig laddning av tändpåsar i starten) kan jag annars också rekommendera, men för just vardagsgrillning där det skall gå snabbt och vara driftsäkert utan krångel så skulle jag inte rekommendera något annat. 
Ska du tillaga kött, fisk, fågel så använd indirekt grillteknik med fördel. Då behöver du inte passa grillen utan enbart hålla koll på klockan eller termometern. Då har du gott om tid att tillaga eller fixa med övriga matlagningen inne i köket.
Annars vänder man på det. Se till att ha en sjudande kastrull med potatis, grönsaker eller vad du vill på spisen inne, alt i ugnen så kan du i lugn och ro stå ute och direktgrilla det som skall grillas för att tajma in middagen. Som sagt så handlar allt om planering så är det inga problem att grilla lite oftare.
Det var några tips på hur du kan spara tid i grillningen. Jag brukar dra en del av sådanna här tips för folk hemma och på jobbet, då får man ofta till svars "nej, men då kan jag lika gärna steka maten inne i pannan. Det går fortare eller är smidigare". Mitt direkta svar är att "det blir inte lika gott"! Det är inte heller en bråkdel så skoj som att stå ute i naturen och grilla din mat över en levande glödbädd. Så återigen, grilla oftare. Det gör livet lite roligare och lite godare...


Jag pratade ju litegrann om indirekt grillteknik nyss och här ser ni tydligt hur detta fungerar. Två värmekällor ut med sidorna, gärna ett dropptråg i mitten fyllt med vatten. Det tråget har man för att fettet som droppar ner inte skall riskera att ta eld och flamma upp på maten. Det har även en liten ångeffekt om den är fylld med vatten och slutligen en liten deflektoreffekt då den skärmar av viss direktvärme. Det går bra att köra utan dropplåt men det blir lite bättre om du kör med.

Som ni ser så invigde jag mina nya brikettkorgar också, eller nej det gjorde jag förresten inte när jag tänker efter. Nej men dem är iaf nya och det var andra grillningen med dem, men första med indirekt teknik :) Jag har tidigare använt dem klassiska brikettavskiljarna som man fäster i brikettgallret, men jag måste säga att dem här var så mycket bättre än vad jag kunde föreställa mig! Jag tänkte att det kan ju inte bli så stor skillnad, bara att det är enklare att byta grillteknik mitt i en grillning på ett smidigt sätt då dem enkelt kan flyttas runt. Men dem gav bättre skjuts i grillen! Förra gången körde jag dem med "direkt grillteknik" och i dem här korgarna så får man mer höjd på brikettbädden och det ger mer värme på grillgallret. Här med den indirekta grilltekniken så får jag använda lite mindre briketter än vanligt för samma temp som jag brukar köra, med andra ord så får du ut mer effekt av dessa korgar jämfört med om du kör direkt på gallret. Kostar 249:- och värt varenda krona!


Jag tänkte skippa att spalta upp något recpet idag då jag indirekt grillat både kyckling och fläsk så många gånger tidigare och det jag gjorde i denna grillning var inget nytt eller spektakulärt, utan rätt och slätt bara en jäkligt god och klassisk indirekt grillning. Vill du ha recept eller tips mer specifikt på hur du ska lyckas med din indirekta grillning så finns det både grilltips och recept inne på receptsidan.

Nu vill jag gärna att ni som läser min blogg skriver en kommentar här under inlägget (man kan vara annonym) vad ni har för grillfavorit. Ni kan också skriva om ni har något tips eller önskemål till mig, jag behöver nämligen lite tips om framtida grillningar. Jag lade också ut denna uppmaning på min Facebooksida tidigare under kvällen så ni kan också skriva där om ni vill. Slutligen bara, inte ett ljud om flintastek för då stänger jag ner bloggen! :)

Jo förresten, det höll jag på att missa. Nu på Lördag för er som bor i och kring där jag bor, nämligen den vackra staden Borlänge i Dalarna så måste jag ta tillfället i akt och uppmana er att åka till Ica Maxi på Lördag, ja det är där jag jobbar som många av er redan känner till. Vi har grillevent på Lördag och det eventet ska ni såklart inte missa. Jag kommer stå utomhus och grilla smakprover mellan 11- 18. Det kommer även vara mängder av andra happenings och 10% på alla grillar i butiken! Det är med andra ord nu du ska lägga vantarna på dyrgriparna från Weber, Broil King eller Primo kamado. Vill också tillägga att jag inte är sponsrad utan bara hjärntvättad av både passionen och jobbet ;)

Ha det fint så kanske vi ses på Lördag! /Jimps

1 kommentar:

  1. Det finns ju så mycket gott men här kommer ett lite annorlunda recept kanske. Strunta i sockret som är med i receptet.
    http://alltommat.se/recept/kycklingspett-med-miso-och-mirin/ med tillbehöret http://alltommat.se/recept/grillad-purjolok-med-sesamdressing/

    Förra året var vi väl några som gjorde beer can burgers, gott!! http://bbqpitboys.com/recipes/beer-can-bacon-burgers#.V1Gvl5OLSgQ

    Ha en härlig grillsommar,
    Eva

    SvaraRadera