söndag 5 juni 2016

Summering av helgen


Hoppas ni alla haft en go helg med massor av grillning och sköna aktiviteter i det fina vädret som iaf vi har haft här hemma. Har du inte haft fint väder så hoppas jag din helg varit grym ändå. Jag har grillat hela helgen som vanligt, men just den här helgen har jag grillat mer än vanligt faktiskt. Igår hade vi nämligen besök av Icas grilltour på jobbet där jag var våran butiks representant och grillexpert att grilla till våra härliga kunder.


Vi grillade bland annat hamburgare, råkorvar, kyckingwraps och desertenchiladas. Förutom att grilla var jag tillgänglig för kunderna att svara på alla deras frågor och funderingar kring grillar och grillning. Jag gav dem många stora och små tips och idéer kring både kol och gasolgrillning. Riktigt riktigt roligt och givande för både dem och mig.

Vi grillade allting på gasolgrillar från våra storsäljare Weber, Broil king och Nordic season. Här får alltså kunderna se alla fördelar med gasolgrillning och det märktes på feedbacken som jag fick. Med fördelar menar jag att grillarna som jobbade hela tiden pumpar ut mat med deras stora grillyta, smidiga värmereglering och levererar smaker som alla är nöjda med. Fick faktiskt inte en enda gång höra klyschan att gasol inte är lika gott som kolgrillat som jag annars ofta får höra när jag jobbar i butiken.


Vädret hade vi med oss också! Perfekt väder med solsken hela dagen, utan att det var för varmt. Det jag bär med mig hem är den trevliga atmosfären av både vuxna och barn, alla frågor jag fick och det generella intresset kring grillarna vi grillade på. Jag tror väldigt många fick en helt annan syn på gasolgrillning den här dagen. Sen att stå och grilla hela dagen är ju bara det ett nöje i sig!


Men jag har ju inte bara varit på jobbet och grillat i helgen, jag har ju såklart grillat hemma också! Jag slapp iaf grilla direkt efter jobbet igår eftersom jag kom hem ganska sent och då hade Camilla redan grillat hamburgare. Men idag grillade vi korv till lunch idag och ikväll efter ett lång rullskidspass så var det dags igen. Jag grillade utfläkt hel kyckling, hel fläskfilé, aubergine och majs. Perfekt middag när kroppen är trött och hungrig efter ett uttömmande träningspass.


Nu när jag pratat så mycket om gasolgrill i detta inlägg så vore det väl fel om jag grillade denna middag på något annat än just gasolgrill. Jag körde kycklingen och fläsket indirekt i ca 90 min. Mot slutet så får grönsakerna grillas direkt på dem heta ytorna i grillen. Allt blir klart samtidigt och redo att serveras.

Utfläkt kyckling:

  • 1 st hel färsk kyckling
  • valfri rubb
  • valfri marinad
Börja med att klippa eller skära upp kycklingen längs bröstbenet eller ryggraden. Vänd på kycklingen och tryck till så den fläks ut platt. Använd nu indirekt grillteknik med ca 150 grader i grillen. Grilla första halvan med yttersidan nedåt och avsluta med att grilla med skråvet nedåt. Beroende på hur stor kycklingen är så tar detta mellan 60 - 90 min. Använd termometer och tempen i kycklingfiléen eller lårbenet skall hålla minst 70 grader.
Fläskfilén sedan grillar du på exakt samma sätt och det tar ungefär lika lång tid om du använder en normalstor färsk fläskfilé. Innertempen på denna skall vara 68 grader.
Jag skrev valfri marinad och valfri rubb i receptet och anledningen till det är att jag idag var lat och använde en färdigrubbad kyckling och marinerade både kycklingen och fläsket med Cajp´s vitlöksgrillolja. Även jag behöver ibland ta till latmaskmetoder och det är inget jag skäms för. Använder man det väldigt sällan så är det faktiskt ganska gott. Problemet är dock att om man använder dessa produkter för ofta eller kanske uteslutande så blir det jäkligt tråkigt i längden och man riskerar att förknippa grillning med just den här lite speciella smaken.

Nu börjar klockan bli mycket och i morgon är det ju inget mindre än våran kära Nationaldag, även om ingen firar den och så heller inte jag så ska jag åtminstonne hissa flaggan ute på gården. För mig är det bara en flaggdag och ser Midsommar som en mer festlig "nationaldag" och det är jag väl knappast ensam om. Men alla dagar är värda att firas på sitt sätt. Ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar