måndag 1 augusti 2016

Kyckling med grillad salladskål


Kyckling, färska korvar och grillad salladskål. Det behöver inte vara krångligare än att man grillar något gott kött och lite sallad eller grönsaker till det så är man på banan. Vi grillar ju ofta grönsaker men sallad och kål låter vi oftast serveras vid sidan om men faktum är att det går alldeles utmärkt att grilla dessa också, lite försiktigt bara. Just kål av alla dess sorter är fantastiskt gott att grilla, precis som att steka inomhus. Kålen omvandlas en aning när den tillagas, den mjuknar och får lite sötare och allmänt trevlig smak tycker jag. Så det blir min uppmaning till er idag, börja grilla kål och sallad!


Hur grillar man den här salladskålen då? Jo man kan säkert grilla den på olika sätt men den här dagen valde jag att helt enkelt grilla på den för att få salladskålen att bibehålla krispet men ändå få en god grillyta, samt få den varm och go rakt igenom. Vill man så kan man säkert också köra den indirekt en tid för att sedan bränna på den mot slutet för att få grillyta och då få den ännu mjukare och mer tillagad. Men är det sommar och varmt då vill man ha lite krisp och fräshör tycker jag men ändå aningen tillagat som plockar fram goda smaker hos salladskålen.
Grillad salladskål:
  • Hel salladskål
  • olivolja
  • salt
  • glaze 
Vi grillar kålen på direktvärme i grillen och grillen skall vara het, ca 200 - 250 grader i locket. Halvera nu kålhuvudena och pensla runt om med olivolja och salta en aning. Innan dem går på grillen så penslar du dem även med lite valfri glaze för att få en extra inbränd smak på dem. Grilla dem nu så länge som möjligt utan att dem blir allt för brända på ytan, ca 4 - 5 min per sida. Vill du ha dem mer tillagade och mjuka rakt igenom så dra bort dem från glöden och låt dem mysa indirekt i grillen en stund till. 
Enkelt och gott! Tänk på att salladskål innehåller massor av vatten och därför är den såklart väldigt mottaglig för röken i grillen som sätter sig i kålet. Man får aldrig glömma bort röken i grillen som återges i maten när alla goda safter droppar ner på kolet, det är bland annat det som gör grillning så speciellt!


Kycklingen äter ju vi hur mycket som helst på senare tid. Fantastiskt gott kött och som är bästa kompis med grillen! Kyckling gör sig absolut bäst på grillen och framförallt då hel kyckling. Jag grillar mina kycklingar väldigt olika beroende på humör, tid och omständigheter. Här grillar jag "majskyckling" som jag varmt kan rekommendera dig om du vill ha lite finare kyckling än klassisk. Majskyckling föds upp på majs istället för blandfoder eller vad du nu äter annars. Som jag fattat det så är det klassiska kycklingfodret sammansatt så att kyckligen skall växa sig så stor som möjligt på så kort tid som möjligt för att sedan slaktas och säljas till oss så vi kan slänga den på grillen.

Majskycklingen som du betalar ett mycket högre pris för och som är mycket godare är istället uppfödd på majs. Den växer då mer naturligt, dvs långsammare och blir i slutändan större då den lever längre innan den är mogen för slakt. Den har också en härligt gulaktig färg som tilltalar iaf mig. Skulle en klassiskt fodermatad kyckling få leva lika länge som en majskyckling skulle den säkert se ut som Arnold Schwarenegger med onaturliga proportioner i köttet så...ja ni fattar. Detta är en bättre produkt, godare produkt och såklart lite dyrare produkt. Väl värt tycker jag ibland, även om jag som alla andra också äter klassisk uppfödd kyckling också.

Jag har så mycket kycklingrecept på bloggarna just nu så jag tror inte att ni behöver ytterliggare ett just idag. Däremot kan jag dela med mig av några raka och tydliga riktlinjer på hur du kan tänka för att lyckas med din kyckling om du skall grilla den och inte har det i ryggmärgen...

  1. Grilla indirekt! Kyckling blir bäst indirekt eller rökt. Grilla aldrig en hel kyckling på direktvärme, det blir aldrig bra. Tempraturen i locket bör ligga på 150 grader.
  2. Olja och rubba kycklingen med valfria kryddor. Jag använder gärna salt, peppar, vitpeppar, paprikapulver, spiskummin, curry, cayennpeppar, gurkmeja, kebabkrydda & vitlökspulver.
  3. Normalstor kyckling grillas 45 min på varje sida. Pensla gärna med valfri glaze under grillningen för extra smak på skinnet. Innan du plockar av den kollar du alltid tempen mitt i filén eller lårbenet och tempen bör ligga mellan 70 - 75 grader (minst 68 grader). 
  4. Låt vila 20 min innan du sedan skär upp härligheten. Klart! 
Det är inte krångligt att grilla en hel kyckling om man bara följer dem rödmarkerade punkterna ovan, busenkelt och så jäkla gott! Det går inte ens att jämföra med referenspunkten grillad kyckling i butik som enligt min smak iaf oftast är för torr, tråkig och söndermarinerad. Här får du en kyckling precis som du vill ha den och i mitt fall mör, fräsch och med äkta grillsmak! 

Lycka nu till med kycklinggrillningen i sommar och jag hoppas också att ni testar att grilla salladskålen som är väldigt fräsch! /Jimps 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar