måndag 25 juli 2016

Nytt tillskott på gården


Blogga två dagar på raken hör inte till vanligheterna nuförtiden. Men nu är semestern slut och jag tvingar mig själv att komma in i dem gamla rutinerna. I morgon stämplar jag in på jobbet igen efter fyra sköna veckors semester. Jag ska inte säga att semestern känts kort, men det är verkligen svårt att optimera semestern tycker jag och hinna med allt som man vill. Men lugn, ro och sköna dagar har jag verkligen haft.Så nu siktar vi på jobb, vardag, rutiner, ökad träningsdos och såklart massa god matlagning! 

Med matlagning menar jag ju såklart merparten grillning eller annan utomhuslagning av mat. Vi är ju trots allt bara halvvägs in i sommaren och många har eller går snart på sin semester. Det är varmt som attan ute nu och perfekt väder för grillning och varmrökning. Jag har sista semesterdagen här kittat mig med ett par trevliga prylar ute på gården för att stimulera min sommar och höstmatlagning i trädgården...


Det jag kittat upp mig med är inget mindre än en stekhäll och en arbetsbänk. Det är egentligen helt sjukt att jag inte haft en ordentlig arbetsbänk ute förens nu! Anledningen är att jag tänkt bygga en egen men inte fått tummen ur arslet för att göra det då jag egentligen inte tycker det är speciellt kul att snickra och lägger all min extra tid till matlagningen som jag brinner för. Men nu har jag gjort det som jag borde gjort för länge sedan och köpt mig en arbetsbänk som kommer underlätta utomhusmatlagningen enormt! Nu kan man stå ute och preppa allt som skall grillas istället för att göra det i köket innan man kliver ut.

Känns också tryggt att husbilen alltid håller ett vakande öga på mig i bakgrunden när jag lagar min mat i trädgården tillsammans med grillarna som står uppradade :) Som en stor lycklig familj!


Andra nytillskottet som sagt är då en stekhäll. Många känner säkert till Muurikka som är ett stort inarbetat märke och som funnits tillgängligt här hemma hur länge som helst. Detta är ungefär samma princip fast med rostfritt istället för gjutjärn. Gjutjärn är ju såklart kvalitetsmäsigt bättre men rostfritt är som bekant mycket enklare och snabbare att justera tempraturen på. Jag kör på denna tills vidare men har också planer på att komplettera med en gjutjärnsgryta på sikt som då passar på samma brännare som jag har.

Brännarna då består av två stycken, en yttre och en innre. Det är alltså en slinga som är cirkulär längst ytterkanten på stekbordet och en mindre som täcker centrum på stekbordet. Båda går såklart att justera likt brännarna på en gasolgrill så att du får din önskade temp på stekbordet.

Vad lagar man på en sån här pryl då? Jo det första man tänker på är väl kanske paella, den spanska nationalrätten där man kokar ihop skaldjur och fisk i en härlig panna. Men tanken är ju att det är ett stort stekbord där du kan ha hett i mitten och svalt utmed kanterna och då få en wok-effekt. Eller tvärt om som jag gjorde idag, varmt med kanten och svalare i mitten och koka ihop en god pastasås på ena sidan om stekbordet. Man kan ju göra allt egentligen då den skulle kunna jämföras med stekbordet i ett restaurangkök. Men dem flesta använder nog dessa till att göra just "pannor", dvs rätter som bryns, kryddas och sedan låter kokas ihop med vätska på något sätt. Men som sagt så är det bara fantasin som sätter stopp. Soppa föresten är ju perfekt att göra på dessa!


Vad är det här då för sörja säger ni? Det ser faktiskt inte lika bra ut på bilden som det gjorde i verkligheten kan jag trösta er med, men kolla annars istället på bilden i inledningen så ser ni ju hur gott detta blev. Men detta är alltså en pastasås gjord på Kyckling, gorgonzola och svamp som mot slutet blandas upp med kokt bönpasta. Bra vardags eller lättare helgmat, vad du vill...

Kyckling och gorgonzolapastasås 6 port:

  • 100 g smör
  • 3 st hackad schalottenlökar
  • 2 st hackade vitlöksklyftor
  • 12 st färska champinjoner
  • 1 dl vitt vin
  • 5 + 5 dl vispgrädde
  • 150 g gorgonzolaost
  • 75 g ädelost
  • 1 grönsaksbuljongtärning
  • 2 msk finhackad persilja fryst
  • 2 msk frysta provencaleörter
  • salt & peppar
  • ev. en aning kycklingfond
  • 500 g tunnt skivad kycklingfilé färdigstekt
  • kokad bönpasta för 6 personer
  • riven parmesan & hackad persilja som garnering
Börja med att slänga en stor klick smör i den heta pannan. Fräs sedan grovt hackad svamp, schalottenlök och vitlök i smöret tills svampen fått fin gyllenbrun färg och löken mjuknat, salta och peppra under tiden. Slå då på vinet och låt det fräsa till ordentligt så det ryker om det. Sedan slår du på 5 dl grädde och låter det koka en aning innan du drar ner värmen och låter det koka försiktigt på ena sidan av pannan. Smula ner gorgonzolan och ädelosten, samt buljongtärningen. Låt nu stå och småkoka 5 - 10 min.
Slå nu på ytterliggare 5 dl grädde och krydda med persilja och provencaleörter. Låt stå och koka försiktigt i ytterliggare 10 - 15 min. Smaka av mot slutet med salt, peppar och ev en aning kycklingfond. Slutligen så tillsätter du den tunnt skivade kycklingen och den kokta pastan. rör ihop och garnera med riven parmesan och finhackad persilja. Klart! 
Det här gör man ju också bra inne i köket men just enkeltheten att göra det ute på stekhällen istället för att använda en stekpanna, två kastruller, vispar, stekspadar och en massa andra grejer gör det väl värt! Sen ska jag inte säga att det är enkelt för det är det kanske inte men har man gjort den här sortens rätter många gånger innan och vet hur man brukar göra i köket så är det faktiskt inte så svårt att konvertera det till att göra det på en stekhäll. Nu är inte jag någon expert på stekhäll då detta var första gången men är man intresserad, nogrann och har en plan innan man sätter igång så är detta inga problem. Jag skall också tillägga att när jag inhandlade maten så var planen att jag skulle laga den i köket men när jag idag inhandlade stekhällen spontant så vart det att jag gjorde den ute istället och jag inbillar mig iaf att det vart godare än om jag skulle gjort den inne i köket som det var tänkt :)

Allt blir godare utomhus! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar