tisdag 19 mars 2019

Våra grillar del 10

Våra grillar del 10: Pizzaugn Uuni 3


Pizza på grillen är ju fantastiskt gott men här tar vi allt till en helt ny nivå! Här har vi en ursnygg och praktisk pizzaugn i rostfritt stål som drivs med pellets. Den är snabb att hetta upp och den når upp till 500 grader vilket gör att pizzan gräddas väldigt snabbt och får den härliga stenugns-bakade känslan. Den är förvånansvärt lätt att hantera. Du har en pelletsanordning på baksidan där du tänder och sedan fyller på pellets i flotören ungefär var 10 - 15 min.


Du har en varm pizzasten i botten och sedan vandrar värmen från pelletsbrännaren, genom ugnen och ut genom skorstenen i fronten. Det gör att pizzan gräddas väldigt fort och blir frasig och fin. Pelletsen ger också en härlig trädoft i ugnen.

Riktigt roligt sätt att laga mat på och resultatet blir oslagbart! Ett tips är att göra flera olika småpizzor där man leker lite med fyllningen och sedan skär upp dem allt eftersom dem blir klara, sen får familjen eller gästerna plocka fritt från dem olika sorterna. Roligt och socialt sätt att äta på en sensommarkväll.

Hittills har jag enbart kört pizza på denna men det går såklart att göra andra saker också som bakning och övrig matlagning. Jag ska så fort värmen kommer införskaffa en "sizzel-pan" tex, då har du en form eller panna som du stoppar in i ugnen och då kan du tex steka kött, grönsaker och annat under extremt höga tempraturer. Jag ser framför mig entrecote och sparris som steks i 500 grader under kort tid vilket ger en fin maillardeffekt.


Den här ugnen beställde jag på nätet från Uunis hemsida och den är komplett med sten, pizzaspade och allt för att komma igång förutom pellets som du behöver för att elda. Det finns också att köpa på deras hemsida vilket jag ocså gjorde. Nu på senare tid har jag köpt vanligt villapellets på grangården och det funkar bra det också. Det finns flera olika varianter av Uuni pizzaugnar och det här är just nu deras storsäljare men dem har både större och mindre varianter också. Jag har också läst att dem kommer släppa en gasoltillsatts som du kan montera på istället för pelletsbrännaren men jag tror inte den finns tillgänglig än men det kommer.


Pellets är ju verkligen på tapeten just nu med stora smokers som drivs av pellets och även pizzaugnar och annat. Pellets har många bra egenskaper och en av dem är driftsäkerheten och en annan är att det frigörs väldigt mycket trädoft när den förbränns vilket ger en härlig eldningskänsla i doft och smak. Nu kör jag som sagt på en basic pellets hemma men det finns ju en hel uppsjö att beställa online med massa olika träslag precis som rökflis så här kan man välja och vraka om man vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar