onsdag 20 mars 2019

Våra grillar del 11

Del 11: Gasolgrill Landmann Avalon PTS+ 3.1


Ja min gamla gasolgrill var sliten och jag var verkligen i behov av en ny. Denna gången vill jag ha en rejäl grill, en grill som håller länge och som håller sig fräsch och fin med åren. Ja det här är verkligen en premiumgrill av högsta klass! Detta är en grill som Landmann introducerade förra året och det är deras nya Avalon PTS+ som finns i tre olika storlekar, detta är versionen med 3 brännare och 1 sidobrännare. Med den här grillen så tar dem upp kampen med dem största drakarna på grillmarknaden!


Jag har grillat på denna i ett år nu och jag har egentligen ingenting att klaga på men en sak jag märkt är att det tar lite längre tid att värma upp denna grillen jämfört med andra grillar jag haft och det beror helt enkelt på att det är så tjocka plåtar och material i den som skall värmas upp. när den väl kommit upp i tempen så fungerar den som vilken grill som helst.

Ska vi prata lite om utseendet så passar den mig jättebra, jag är ju väldigt svag för rostfria grillar! Den här grillen är gjord i riktigt tjock kvalitetsplåt (SS304) till skillnad från billigare grillar. Den är lagom stor med underskåp och två stora sidobord, samt sidobrännare. Sidobrännaren har två stycken brännare vilket gör den sjukt effektiv och perfekt att köra en wokpanna eller så vid sidan om när man grillar för tex grönsaker.

Den har dubbla lock såklart för att hålla värmen bra. Termometer, sluttande tråg för smuts och aska, samt en rejäl fettuppsamlare som enkelt tas ut och töms från underskåpet. Redskapskrokar på sidobordet och eltändning.


Invändigt då.. Den är väldig tät i botten och har även plåtar i botten mellan brännarskydden som fungerar som extra förångare och hjälper till att behålla värmen i grillen. Finns ingen risk att det blåser in kalluft som minskar effekten. Det är tom en lucka som skymmer luftspalten där dropplåten dras ut och in och ingen blåst kan ta sig in där. Brännarna är rostfria och brännarskyden är även dem rostfria och rejält tjocka, helt underbara! Gallret är i gjutjärn och du har även ett väl tilltaget avlastningsgaller ovanför.

Det är stor rymd i grillen mellan galler och lock så det är inga problem att grilla stora saker i den som stående kyckling, kalkon eller stående rib-racks. 3 brännare gör att du kan använda alla olika grilltekniker.


Det finns en sak som är lite speciellt med den här grillen och som ni kanske kan se på bilden ovan. Den har 3 brännare vilket oftast klassas som standardstorlek även om 4 brännare blir allt vanligare. Men som ni ser så är den här grillen väldigt djup så trots sina blott 3 brännare så har du en väldigt stor grillyta, samt att avlastningsborden och hela grillen i sig ger ett maffigt och genuint intryck utan att ta allt för stor plats.

Det är lite så jag ser på den här grillen och det är det jag gillar. Det är en standardstorlek på grill men varenda detalj är kvalitativ och genomtänkt. Finns egentligen ingenting jag skulle vilja ändra på efter ett års användade. Det är dock en sak jag skulle vilja addera och det är en infrabrännare för att kunna boosta upp tempraturen lite snabbare vid tändning och för rotisseriekörning.


Sist men inte minst så har jag kompletterat grillen med en grillampa, den följer alltså inte med men finns att köpa som tillbehör. För oss året runt grillare så klarar man sig inte utan den här! Helt fantastisk och det kan vara det bästa köpet jag gjort i hela mitt liv :) Ni som följer bloggen har sett den tidigare men det tåls att upprepas. Den fäster ni snyggt på handtaget och sedan lyser den ner i grillen med locket öppet. Har ni inte en så köp en!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar