fredag 10 april 2020

Förodlingstider


Grönt är skönt! Jag gillar verkligen tanken att odla eget men är inte direkt bra på det. Vi kör typ vartannat eller varttredje år ett ryck när man går in för det och odlar! Åren därimellan så blir det ingening. Nu kör vi på en ny strategi och det är att förodla inomhus och sedan sätta ut det utomhus när det är dags. När man sätter ut det man odlat så kan man dra igång en ny odling inomhus om man vill med kryddor tex, dem kan man köra inne året runt om man vill dessutom. 

Jag tror att det blir mer engagemang om man förodlar också, då blir det lite som bäbisar att man tar bättre hand om det man vårdat hela våren senare på sommaren. Men framförallt så är min strategi att köra i mindre skala! Inte dra igång för mycket och för stort så att det blir en börda utan att det skall vara lättskött och tas tillvara på. Tidigare har man kört alldeles för stort och när allt mognar och skall skördas så blir det till slut övermoget eller angripet innan man skördar av det... Börja smått är det som gäller nu! 


Här har Vincent dragit igång en gurkodling. Han började i en mjölkförpackning, sedan har vi planterat om den i en större kruka och när den växt på sig lite till så kommer vi sätta ut den i trädgårdslandet. 


Här har jag självvattnande kryddkrukor som jag köpt på Maxi (den till höger). Där odlar jag Timjan och Oregano, jag har också en till där jag odlar Basilika och Persilja. Tråget till vänster har Camilla kört igång en odling med vad jag tror är någon slags ärtor, men jag ska låta det vara osagt vilken sort det är.

Vi har också en ärtskottsburk i köket och sen har hon även nån slags ärt eller bönodling i ett större kärl uppe på övervåningen. Ja vi har har lite grejer överallt känns det som men jag tycker det är trevligt, allt det gröna piggar upp! Jag har lite krukar till övers och tänkte dra igång lite Chili nästa vecka också. Sen när den riktiga våren och sommaren kommer så finns det roliga saker man kan odla direkt ute i trädgården också, vi får se vad det blir.

Som sagt så är det lätt att skena iväg som jag sa tidigare, meen så ska det inte bli! :)

Här har vi ytterliggare en självvattnande kruka, den här med Basilika och Persilja. Perfekt att ha i köket och klippa av när man lagar mat! 
Camilla har ju kört igång med Vego. Jag är inte med på det tåget men gillar tanken och är öppen för att äta mer vegetariskt. Jag måste bara låta det komma till mig i vilken form men jag känner inte att jag är redo att släppa köttet helt, det skulle bli för svårt för mig just nu. Jag drivs ju så mycket i att utveckla mina grillkunskaper och går igång på den klassiak "bbq´n" så mycket just nu så jag ser ingen motivation till att släppa det helt. Däremot kommer vi laga mer vego framöver och det kommer ni såklart få ta del av här på bloggen också.

Vi börjar med att laga mer vegetariskt i veckorna och sedan kanske det blir nån helvegetarisk vecka då och då, så får man se vad det leder till. Vad tror ni om det?



Jag har utlovat lite bbq recept från Pellets smokern också. Det är inte bortglömt utan det ligger i "pipe-linen". Dem kommer att publiceras så snart som möjligt.

Jag vill också gärna att ni går in och lägger en röst på mitt tidigare inlägg där ni kan rösta på vad ni helst vill läsa om här inne på bloggen. Jag kommer ta till mig av resultatet och därför är det bra om så många som möjligt gör sin röst hörd... Jag har ju sett att den som fått flest röster hittills är kolgrillning så jag har redan nu tänkt att jag skall göra lite mer grillningar med min klassiska Weber klotgrill framöver. En fantastisk grill som jag ibland glömmer bort att använda... Men som sagt, lägg gärna en röst och hjälp mig med inspiration :)

Idag har jag gjort ett ryck här hemma och rengjort gasolgrillen. Såå skönt! Jag har tänkt göra det ett tag och idag var det äntligen dags. Den vart så fin! Jag kanske skall ta mig tid och lägga upp ett inlägg kom jag på precis nu om hur jag gör rent min gasolgrill eller mina andra grillar också för den delen, kanske kan vara uppskattat... Klicka in på Instagram om ni vill se resultatet :)

Jag fick också ikväll nått slags infall att jag ville skaffa mig en ny grill. Jag är ju inte direkt i stort behov av ny grill och har ju dessutom nyss fått hem en ny. Jättekonstigt men jag känner att jag är sugen på en kompakt och smidig komplementgrill, typ en mini-kamando, eller en jumbo-joe, eller en elgrill, eller varför inte en liten gasolgrill :) Ni fattar, något "petit" och funktionellt. Men det kanske är övergående, vi får se...

Ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar