måndag 6 april 2020

Landmann Pellet Kettle


Ja nu har jag haft lite tid på mig sedan sist jag bloggade och såklart har jag hunnit bekanta mig med den nya Landmann Pellet Kettle. Jag har inte kört den så mycket som jag önskat i dessa tråkiga tider som råder just nu, men jag har ändå hunnit med kanske 4 - 5 grillningar av olika slag. 

Jag måste inleda med att säga att detta är en helt fantastisk uppfinning! Du kan röka i den och även grilla, men jag skulle säga att det är rökningen som den främst är bäst på och till största delen är avsedd för. Det har aldrig varit lättare att få till den perfekta rökningen. Den är otroligt precis och driftsäker! Jag har inte stött på några som helst problem än och den är väldigt enkel att komma igång med och manövrera. 

Det är ju roligt med nya grejer, man går ju igång på det även om jag ibland kan tycka fortfarande att det är liite fusk-känsla över tekniken :) Men man är ju bara männsiska och det gäller ju att hänga med och inte vara bakåtsträvande. Jag kommer lägga ut lite recept som jag kört med denna så snart som möjligt, bla första körningen som jag gjorde. Då rökte jag Pulled-Pork på hel Karré som vart såå jäkla bra :) Sen har jag även kört Revbensspjäll, hel kyckling och lite annat smått och gott. Håll tillgodo, recept kommer att komma inom kort! Revbensspjäll har jag rökt hur många gånger som helst på massa olika sätt och i olika grillar. Dem som jag gjorde i pellet kettle är utan att tveka dem bästa jag gjort! Helt perfekt resultat och hemligheten är såklart den jämna tempraturhållningen 👌


Idag blir det som sagt inget recept utan idag tänker jag enbart prata om själva grillen/röken. Som ni ser så är den klotformad likt en klotgrill. Diametern på grillgallret är 58 cm. Den är gedigen och känns väldigt robust och byggd med bra material. Jag gillar framförallt att Landmann inte gör som tex Weber som gör en mer eller mindre design-kopia på Treager utan gör något mer "eget". Med facit i hand så kanske Weber skulle satsat mer åt detta hållet med tanke på deras historia som uppfinnare av klotgrillen. Treager för er som kanske inte är bekanta med dem är den största tillverkaren av pellet-smokers just nu och trendsättare. Webers variant som släpptes för några veckor sedan har ju fått en hel del kritik och det är tråkigt tycker jag att dem inte hittat rätt, för den verkade ju så lovande på förhand.

Weber har ju också spelat ett högt spel där dem försöker ta pelletsgrillning till en mer grill-liknande nivå, men som jag sa så måste man se en sån här slags grill mer som en rök än som en grill. Weber vill lite tvärt om och det kan ha straffat sig. Landmann har här en klassisk pellets-grill konstruktion fast byggd i klotgrillsformat. Du har en klotgrill med en pellets-tank bakom. Undertill har du en pelletsskruv som matar en kammare med pellets. I kammaren så finns ett tändstift som sätter igång förbränningen och sedan har du en fläkt som reglerar syretillförsel. Du har också tempraturgivare som är kopplat till manöverpanelen så att den inställda tempraturen hålls hela tiden.


Här ser ni själva pellets-kammaren. Ni ser också tändstiftet i botten och lufthålen på sidorna där fläkte blåser in luft när det behövs. Detta är alltså värmekällan. Detta är i botten av grillen och ovanför denna härd så har du två lager av deflektorsköldar som skyddar det du tillagar från direktvärme. Maten skall såklart tillagas med enbart rökvärme och inte direktvärme :)


Kanske inte världens skarpaste bild men såhär ser iaf manöverpanelen ut. Jag uppskattar att det är en manuell panel och inte en digital! Jag föredrar faktiskt att ratta istället för att kladda på en display när det kommer till den här slags prylar. Det är tydligt, enkelt och varför krångla till det!

man slår helt enkelt igång grillen. Sedan ställer du den i "smoke" läge. Det tar då 10 - 15 min sen är du igång. "smoke" innebär rökläge och motsvarar 70 - 80 grader. Du kan ju fortfarande röka upp till 120 grader och då är det såklart bara att öka tempen efterhand. Sen kan du grilla indirekt också och då höjer du ytterligare upp till 150 eller 180 kanske. Om du skall grilla så går ju det också bra och då höjer du ytterliggare :)

När du är klar så vrider du vredet till "stand-by". Då kör grillen ett avslutningsläge där den bränner bort all pellets i kammaren och släcker sedan ned. Det tar 10 - 15 min. Sedan är det bara att stänga av och koppla bort strömmen.

Jag har ingenting att klanka ner på så långt. Jag nämde tidigare att jag ev tyckte pellet-tanken såg liten ut men där hade jag fel. Den räcker gott och väl till! Jag kärde 8 timmar kring 100 grader och det drog typ en halv tank...

Det var allt jag hade för dagen och som sagt så kommer det att komma recept och fler recensioner på denna grill, samt såklart massa annat så småningom!

Ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar