torsdag 19 mars 2020

Hur jag gillar mina hamburgare


Är det något jag är svag för så är det Hamburgare och för den delen också korv. Det är något med dessa två produkter som jag är sjukt svag för. Jag brukar säga att om jag skulle bli satt på en öde ö så är det korv jag skulle ta med mig. Jag gillar korv i alla dess former! Hamburgare då? Ja inte nummer ett men någonstans strax därefter...

Men jag gillar inte vilka hamburgare som helst utan det skall vara bra grejer och det är själva burgaren/köttet som jag sätter i fokus. Det är det absolut viktigaste! Ja, och osten också värdesätter jag väldigt högt. Men i övrigt så uppskattar jag variation både när det kommer till med eller utan bröd tex och med dem olika påläggen/tillbehören.

Variation förnöjer och det gäller allt egentligen, det är väl därför jag fortfarande kan skriva om hamburgare som jag säkert skrivit om massor av gånger tidigare. Just för att det är en av dem mest populära rätterna både hemma men framförallt när man äter ute på restaurang eller snabbmat för gemene mann.

Det här inlägget kommer skilja sig från mina tidigare #jimpsgrill2020 inlägg där jag har mitt nya recept tänk. Jag kommer fortfarande köra det men också skriva mycket om vad som är en hambugare för mig! Vad som måste finnas på en hamburgare och vad man kan laborera med och kanske också vad man absolut inte får lägga på en hamburgare :)


Om vi börjar med köttet då. Det är ju det viktigaste för mig. För mig finns det tre alternativ. Antingen maler jag högrev i köttkvarnen, eller så använder jag mig av kvalitets-färdigmalt kött eller så köper jag ett paket köttfärs på ICA. Alla tre alternativ blir bra! Men hur bra jag vill ha det väljer jag ju själv efter hur ambitionsnivån fär middagen för dagen är. Just den här burgaren på bilderna är ett färdigmalt kött från en lokal bonde som vi köpt privat. Det är helt färskmalt och direkt fryst hemma i våran frysbox. Fantastisk kvalitet på köttet och det har så mycket mer smak än det jag tex köper på mataffären. Det räcker att man tittar på färgen på färsen så ser man att det är mycket smak på grejerna!

Viktigt med bra råvaror såklart! När jag plockar fram ett paket med den här köttfärsen från frysen på morgonen så vet barnen och ungdomarna här hemma att idag blir det god mat, oavsett om det blir hamburgare, köttfärsås, chili con carne eller vad som helst. Barnen är ju en hemmakocks värsta kritiker men när den här kommer fram så får man inte ens en skeptisk fråga om vad det blir för mat till kvällen :) typ...

Här ser ni min bacongrill. Jag älskar den här! Man förbereder denna som ni ser på bilden sen ställer man denna på grillgallret och plockar sedan av den när baconet är klart. Som ni ser så droppar fettet från baconet ner och samlas upp i formen och riskerar därmed inte att droppa ner i grillen och skapa fettbrand.

#jimpsgrill2020hamburare

Ingredienser 4 port
800 g Nörfärs av valfri sort
2 tsk salt
2 tsk grovmald svarpeppar
2 tsk worchestersås
4 skivor cheddarost
4 skivor lagrad hårdost

Förberedelser
Färsen måste vara upptinad. Salta och peppra, samt smaksätt med worchestersås. Forma sedan ca 200 g stora burgare av färsen. Jag formar dem i handen men det går såklart också att göra med en burgarpress. Jag formar dem som sagt i handen som biffar, runda och ca 2 - 2,5 cm tjocka. Jag trycker även ner dem lite extra i centrum av pucken så att kärntempen skall hålla samma temp i hela burgaren vid grillning och för att inte burgaren skall bulla upp när köttet drar ihop sig.

Grillen
Grillen skall tändas enligt "direkt grillteknik", dvs burgarna skall grillas direkt över värmekällan. Grillen skall också vara riktigt het! I en gasolgrill tex skall samtliga brännare vara tända och grillen skall uppnå maxtemp på ca 250 - 300 grader. Samma sak i kolgrillen, ca 250 - 300 grader och burgarna grillas på gallret direkt ovan glödbädden.

Tillganing
Lägg burgarna på grillen. Det kommer flamma upp och fräsa ordentligt, det skall det göra! När köttet släpper fett så kan det också bli en del flammbildning i grillen men det är inget konstigt. Tänk bara på att hålla koll så att det inte är nån direkt fettbrand som riskerar att bränna burgarna på grillen. Vänd burgarna typ var tredje-fjärde minut tills dem är klara. När dem är klara bestämmer du själv. Dvs vilken stekgrad du vill ha på dem. Köper du färdig färs i butik så rekommenderas att köttet skall vara genomstekt (70 C). Men om jag maler egen färs så gillar jag när mina burgare är lite rosa i mitten och då ligger kärntempen på ca 50 grader. Så det är helt upp till var och en hur man vill ha sin burgare... Osten lägger du på strax innan burgarna är klara så att den hinner smälta ut. Viktigt att osten hinner smälta! Använd termometer om du är ovan med att grilla den perfekta burgaren.

Servering
Jag äter ibland "low carb-stil" där jag äter utan bröd och lägger burgare och tillbehör i isbergssalladsblad istället för bröd. Men nu presenterar jag hur en god basburgare för mig med bröd ser ut. Jag använder mig då av briochebröd som är ett luftigt bröd. Jag penslar bottenbrödet med Hellmans majonnäs och lägger på strimlad isbergssallad. Sedan åker ostburgaren på. Jag toppar burgaren med skivad gul lök och bacon, stänker över någon god smakrik dressing. Sist så penslar jag även locket med Hellmans majonnäs och lägger på locket. Det skall vara bra balans och inte vara för mycket topping tycker jag.


Den här bilden postade jag på Instagram i samband med grillningen och såklart är allt som läggs upp på Instagram alltid mycket snyggare än i verkligheten :) Även om jag har som en "egen policy" numera att jag inte skall använda filter på mina matbilder på Istagram. Däremot ändrar jag manuellt olika parametrar på bilderna så som ljus, kontrast osv.. Men jag använder aldrig filter på mina matbilder, av den enkla anledningen att jag vill att dem skall vara som jag vill ha dem och att bilderna skall vara så verklighetstrogna men ändå så fina som möjligt. 

Kom ihåg också att gå in och följa mitt konto på Instagram! Det är där jag är mest aktiv både med inlägg och Storys då och då. Jag finns ju även med på Facebook & Twitter men det är Instagram som är mitt primära uppdateringskonto. 

Om vi ska gå in på vad jag tycker att man måste ha på en hamburgare då och vad man absoulut inte får lägga på en burgare! Min åsikt såklart och ni får gärna ha invändningar på detta :) Nu pratar jag tillbehör och inte bröd och kött...

  • Lök (helst gul lök)
  • Sallad (helst isbergssallad)
  • Majonnäs (antingen neutral eller smaksatt)
  • Ost (antingen cheddar eller både cheddar och lagrad hårdost) 

Med dem ovan listade ingredienserna så har man en god burgare. Dessa tycker jag måste finnas på en burgare, sen kan man såklart addera flera ingredienser som lyfter burgaren ännu mer! Som tex en god dressing. Annat gott kan tex vara jalapeno, inlagd gurka, tomat, bacon eller vad du vill...
Sen finns det såklart en del saker som jag tycker att man inte kan besudla sin burgare med! 

  • Rostad lök
  • Amerikansk dressing orginal
  • Slantad gurka 
Inte så många grejer men lägger man dessa på en god burgare så ryggar jag tillbaka. MEN! Det finns förmildrade omständigheter. Köper man en burgare på hockeymatch, marknad eller grillar i skidbacken så är dessa tillbehör helt OK men låt dem stanna i det sammanhanget. Det är inget jag tycker man lägger på en god hemmagjord burgare. Sen finns det massa saker man inte skall lägga på burgaren men här listade jag saker som är vanligt förekommande, men inte OK :)
Sist men inte minst så tänkte jag prata litegrann om dressing. Jag gillar ju som ni ser ovan inte den gamla klassiska barnmatsburgardressingen som vi har fått lov att äta sedan vi var små. Den är faktisk fruktansvärd om jag får lov att säga så. Det finns massor av goda dressingar numera så det finns egentligen ingen ursäkt till att fortsätta använda denna. Jag gillar som jag skrivit tidigare att använda Hellmans majjo på burgaren men det är gott att kombinera denna med en god smakrik dressing och det kan i mitt fall vara rydbergs burgardressing, johnys rökta burgardressing, santa marias jalapenodressing eller så gör man en egen dressing. Det finns hur många alternativ som helst. Man ska tänka bara att det skall vara något smakrikt och koncentrerat med den smaken du vill ha. Funkar tex bra med en smaksatt creme fraiche eller bara spetsa upp majonnäsen.

Jag tar inte till senap och ketchup men säger heller inte att dessa är fel utan det kan man använda om man gillar det och använder på rätt sätt, även om det inte är min stil. Ostburgare med ketchup tex är en klassiker även om det inte faller mig i smaken så kan jag inte dömma ut det känner jag...



Här ser ni en pulled pork-burgare som jag gjorde häromdan på rester från debutgrillning på min nya Landmann Pellet Smoker. Då rökte jag karré som i sin tur blev pulled pork. Dagen efter så tog jag tillvara på resterna och skar upp grönsaker och monterade en god PP-burgare på det. Rester kan hanteras med värdighet :)

Jag har ju som så många andra just nu häcken full i "corona" tider, väldigt turbulent i arbetet som i vanliga fall redan är i en hektisk period... Jag har helt enkelt inte haft tid att använda röken mer än en gång än så länge. Jag vill gärna köra den några gånger innan jag lägger upp ett inlägg om hur den funkar osv.., men det kommer såklart snart! Jag kommer lägga upp inlägg framöver dels hur tekniken funkar och hur just den här modellen funkar osv. Håll tillgodo, det kommer snart! Jag måste bara hinna bekanta mig lite mer med grillen. Kan dock ge en liten teaser och det är att jag är helt mållös efter första körningen! :)

Tack för idag och ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar