torsdag 12 mars 2020

En ny grill har anlänt!


Ja vad vore en ny grillsäsong utan en ny grill? Nej så är det såklart inte.. Men det är få saker som jag går igång på så mycket som att testa nytt och speciellt då ny teknik. Den här grillen som jag fått skickad till mig från Landmann är deras nyaste grill i deras stora samling grillar. Den heter Landmann Pellet Kettle. Den drivs av pellets som tänds av ett tändstift och underhålls av en elfläkt. Det är med andra ord en eldriven pelletsgrill av samma typ som tex Treager & Weber smokefire fast med en egen unik design. 

Jag har faktiskt inte hunnit testa den än fast jag haft den hemma i flera dagar, men jag kommer att dra igång den i helgen och se vad den går för. Ska bli jätteroligt! Det kommer såklart flera inlägg framöver med massa bilder och hur grillen fungerar osv. Jag ville just nu bara låta er veta vad som kommer vara mitt fokus inom den närmaste framtiden. 


Jag och grabben skruvade ihop grillen häromdan och jag gillar verkligen att grillen är unik, med det menar jag att den har den lite mer klassiska klotgrillsformen fast med muskler, jämfört med övriga som ofta har en mer "grilltunne-form". Materialen känns bra, väldigt genuin i plåten och jag kan inte hitta något på förhand som inte känns bra när det kommer till material och funktion. Det enda jag kan känna är att pellets-behållaren kanske är i minsta laget, men det återstår och se under körning om det funkar bra eller inte. Men allt ifrån tändning, till rökning och renhållning verkar väldigt genomtänk! Återstår som sagt bara att allt funkar in real life :)


Jag har också laddat upp med lite olika pellets för att kunns testa och variera framöver. Såklart Landmanns egna Hickory pellets men även Treagers äpple och en blended mix. Kul med lite olika och jag kommer såklart att laborera med massa olika slags pellets allteftersom.

Håll utikik här på bloggen så kommer snart fler uppdateringar kring denna pelletsgrill och såklart massa annat.

Ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar