söndag 8 mars 2020

Rökt lax & rökta räkor


Jag gjorde ju en omröstning på Instagram där jag bad er rösta på vilket som skulle bli mitt kommande receptinlägg här på bloggen. Jag håller såklart vad jag lovat och därav detta inlägg! Denna rökta lax vann med knapp marginal över den grillade hamburgaren jag gjorde för drygt en vecka sedan.

Vad som annars är på gång är framförallt att grillavdelningen byggs för fullt på jobbet! Bästa säsongen på året står för dörren och jag ser verkligen fram emot att kränga grillar till alla kunder nu när våren närmar sig! :) Efter en knepig vinter med snöbrist här hemma i Dalarna så får man verkligen hoppas att våren blir bättre än vad vintern har varit...

Om vi ska prata lite om rökt lax då! Detta är ju en rätt som passar lika bra att äta året om. Funkar lika bra på sommarmiddan ute i trädgården som på Jul eller Påskbordet. Fantastiskt gott och bara du sätter igång grillen på rätt sätt så är resten av tillagningen nästan fööör enkelt! Har ni inte gjort detta tidigare så gör det, ni kommer inte att ångra er...

#jimpsgrill2020röktlax

Ingredienser 6 - 8 port
1 kg laxsida
3 msk olivolja
1 msk salt
2 msk paprikapulver
1 st hackad röd chili
1 msk finhackad persilja

Förberedelser
Börja med att förbereda laxen genom att ringla över olivolja och gnid in oljan jämnt över laxen med hushållspapper. Krydda med salt, paprika, chili och persilja. Vill du ha mer kryddor på så kan du laborera fritt. Låt fisken ligga och dra medans du gör iordning grillen.

Tips! Man kan även rimma laxen innan rökning för att få till en annan karaktär, jag gör det ibland och resultatet blir jättebra. Laxen blir då lite fastare i köttet och en mer genomträngande och jämn sälta i köttet. Det kräver dock att man planerar detta en dag innan maten skall ätas. Jag gör då en 5% saltlag. Du kokar upp vatten och tillsätter 5% salt, sedan låter du lagen svalna. Sedan skall laxen bada i lagen i 6 - 12 timmar, beroende på hur mycket sälta du vill ha. Sedan avslutar man med att röka laxen. 

Grillen
Nu ska vi röka laxen men det kräver inte att du har en rök utan detta kan du göra på dem flesta grillar. För eftersom det går relativit snabbt att röka lax så lämpar sig en grill utmärkt för detta då man kan göra detta på en ladding kol tex och grillen håller samma temp genom hela förloppet. tänd grillen på samma sätt som du gör med en "indirekt grillning" fast med lite mindre kol/briketter. Dvs kolet på ena sidan i grillen och laxen skall ligga på andra sidan så att den inte får någon direkt värme underifrån i grillen. Använd rökflis eller chunks i kolet/briketterna så att du har mycket rök i grillen. Gärna äpple, körsbär eller liknande. På gasolgrillen tänker du likadant och använder då en röklåda eller foliepaet som placeras ovanför den tända brännaren så att du har bra rökutveckling i grillen. Tempraturen i grillen skall ligga på 120 - 150 grader (något högre än traditionell varmrökning).

Gör såhär
Lägg laxen på en planka om du har en sån eller så går det lika bra med ett dubbelvikt folie-ark. Placera laxen på den kalla sidan i grillen och stäng locket. Nu behöver du egentligen inte göra något mer utan bara vänta tills den är klar. Det tar ca 90 min om du förberett grillen enligt anvisningarna ovan. Men innan du plockar av laxen så kontrollera såklart med termometer! Innertempen skall vara 50 - 55 grader. När du plockat av laxen så låt den stå minst 20 min innan ni hugger in. Kom ihåg att den är lika god att äta ljummen som kall.

Servering
Man kan servera detta tillsammans med både varma och kalla tillbehör, det är bara fantasin som sätter stopp. Funkar såklart kanon tillsammans med andra rätter också tex på ett julbord. Jag gillar att äta den här laxen med en romsås och grillade grönsaker, tex sparris. Dagen till ära så åt vi laxen tillsammans med rökta räkor, delikatessostar, kex och massa annat gott.



Rökta räkor ja. Det är något som jag gör ofta och som jag verkligen älskar! Det som är lika fantastiskt är att det är så superenkelt att göra och kräver inte några avancerade förberedelser. Jag röker dessa på samma grill samtidigt som laxen. Dock lägger jag på räkorna senare och låter dem rökas ca 30 - 40 min. Förderedelserna tar 5 min. Jag lägger frysta räkor i en folieform och ringlar över olivolja. Kryddar sedan med en aning hackad chili och finhackad persilja. Det är bara det!

Sedan röker jag dem som sagt i 30 - 40 min. Här väljer du själv hur länge men då får dem lagom röksmak enligt mitt tycke. Men smaken är som baken :)

Apropå rökning så är det lite roliga grejer på gång nästa vecka! Jag ska inte säga för mycket här och nu utan håll utkik på bloggen kommande veckan så lovar jag att det kommer läggas upp lite nytt!

Ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar