lördag 9 maj 2020

Pelletsrökt lax


Vi är ju mitt inne i en tråkig tid just nu med pandemin och allt som det medför. Det berör alla på ett eller annat sätt och jag hoppas verkligen att detta snart ska börja klinga av. Men är det någonting som man fortsatt måste göra i dessa tider så är det att äta. Nu när vi på allvar kliver in i den stora grillsäsongen, alltså i ljusa och varma tider så tror jag att allt fler kommer att grilla lite oftare än normalt kanske. Många väljer kanske också att investera i en ny trevlig grill när man eventuellt tvingas ställa in semesterresan osv...

Ni kanske är trötta på att jag mest skriver massa pellets-recept på bloggen på senare tid, men det är inte jag :)  Nej jag försöker vara noga med recepten så att man skall kunna nyttja dem på vilken grill som helst och jag hoppas att det inspirerar er som läser trots att pelletsgrillning inte är så stort ännu. Jag har ju lovat att jag skall grilla mer med klotgrillen också, en grilltyp som dem flesta har hemma. Jag har inte glömt det löftet, håll tillgodo. Jag är ledig i helgen och då kommer den få jobba!

Om vi tar den här rökta laxen som jag lagat i detta inlägg tex så går det prima att tillaga i en klotgrill och det har jag gjort massor av gånger! Det är hur lätt som helst och resultatet blir fantastiskt! Jag har ett tidigare recept på detta här om ni vill kika in hur det funkar. Men kort så är principen att du använder ungefär hälften av den mängd briketter du brukar använda till en het "direkt-grillning" och placerar alla briketter på ena sidan grillen och laxen på andra sidan grillen. Ca 100 grader i grillen, laxen är klar vid 55 grader och du röker alltid med locket på :)


#jimpsgrill2020pelletsröktlax

Ingredienser
1 kg laxsida
3 msk olivolja
1 msk salt
2 msk paprikapulver
1 st hackad röd chili
1 msk finhackad persilja
1 msk finhackad gräslök

Förberedelser
Börja med att förbereda laxen genom att ringla över olivolja och gnid in oljan jämnt över laxen med hushållspapper. Krydda med salt, paprika, chili, gräslök och persilja.

Grillen
Här använder jag pellet smokern. Jag laddar tanken med äppel-pellets som alltså är gjort på äppelträd, en favorit till mycket. Jag ställer in smokern på 80 grader. Idag vill jag röka på låg temp länge! Har du en annan grill så går det alldeles utmärkt så länge den är modell normalstor eller större. Elda upp grillen enligt 50/50 teknik, alt indirekt teknik till 80 - 120 grader.

Gör såhär
Nu röker jag laxen på 80 grader i ca 1 - 1,5 timme. Sedan täcker jag fisken med folie sista stunden innan den når sin måltemp på 55 grader innertemp. Det tog ca 3 timmar. Anledningen är att jag inte vill ha för mycket röksmak på fisken. Nu ville jag att laxen skulle gå länge men har du kortare tid på dig hemma så kan du bara öka tempen i grillen. Laxen är tacksam på det viset, den blir god att röka på 120 grader också, den går tom att röka ända upp till 150 grader om känner för det. MEN, ju skonsammare desto bättre resultat!

Servering
Laxen passar till det mesta. Både i varmrätt som i sallad osv... Här sätter bara fantasin stopp. Du kan köra klassiskt med färskpotatis och romsås eller lite mer bbq med grillade grönsaker och hummus tex eller vad du vill. Väldigt flexibelt som sagt och framförallt väldigt gott!

Nu har jag snöat in lite på att kika på hemmamurade grillar/ugnar på youtube. Börjar känna ett sug men jag är inte riktigt där än måste jag medge, men nyfiken kan man alltid vara :)  Ett enklare utekök vore snarare på sin plats ute på baksidan för att liva upp dem gamla goda grillarna, det är lite mer relevant känner jag för ett sommarprojekt. När jag säger enkelt så gillar jag det enkla! Jag ser lite överallt att folk bygger stora utekök som liknar vanliga innekök fast i betong eller finsnickrat trä med luckor och inbyggda grillar. Det är inte min stil även om jag kan tycka att vissa lyckas bra så är det inte jag. För mig så kommer det bli något lite mer avskalat, ändamålsanpassat och praktiskt. Jag får sätta mig och skissa nån dag så kan jag låta er ta del av planerna!

Igår var det grillens dag! Det firade vi såklart med en fantastisk grillning, körde tom dubbla grillar dagen till ära. Vill ni se vad som tillagades så finns det lite bilder på Instagram. Nu är det lördag och jag precis nu faktiskt tända en grill! Tro det eller ej :)

Ha det fint! /jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar