söndag 10 maj 2020

Currysås & rökt kycklingfilé


Hejsan. Idag är det Söndag och vi har haft ett riktigt pissväder här hemma hela dagen! Så trist alltså, men jag deppar inte ner mig för det. Jag tog mig en lugn och skön förmiddag, sen har jag varit och spelat innebandy och nu på kvällen så har det varit matlagning i fokus. Sist men inte minst lite skrivande här på bloggen också :)

Idag tänkte jag dela med mig av en rackarns god currysås med ordentligt med smak på! Jag älskar currysås och det har jag gjort sedan jag var liten. Den här currysåsen i detta recept är egenkompat med massa god smak av vin & ädelost bla. Riktigt fet och god! Jag vill gärna att ni testar denna, ni kommer inte att ångra er :)

Till currysås så är det ju kyckling som gäller! Här har jag kört kycklingfilé på pellet-smokern. Jag körde den på låg temp för att få den extra saftig dagen till ära men annars kör jag oftast dessa filéer indirekt på antingen gasol eller kolgrillen. I detta inlägg kommer jag skriva hur jag tillagade denna på pellet-smokern "low n slow" men vill ni ta del av indirekta receptet så klickar ni här!


Ingredienser 4 portioner
800 g kycklingfilé
1 tsk salt
1 tsk gul curry
1 tsk kebabkrydda
1 tsk paprikapulver
2 msk rapsolja

Glaze
1 dl sweet baby rays bbq-sås

Förberedelser
Klappa in filéerna med rapsolja. Blanda ihop kryddorna till en kryddblandning och krydda filéerna ordentligt runt om.

Grillen
Nu ställer jag in pellet-smokern på valfri tempratur. Samma sak gäller övriga grillar också. Viktigt att köra detta på indirekt värme om du använder kol eller gasolgrill. Sedan väljer du temp efter tycke. Men spannet skall ligga mellan 80 - 150 grader. Lägger du dig där så blir det bra! Idag hade jag mycket tid och ville köra den länge och på låg temp, så jag körde på 80 grader. Men den blir väldigt god även om du kör på tex 150 grader, det beror litegrann på vilken karaktär du vill ha på kycklingen. Jag gillar båda och variation förnöjer.

Gör såhär
Det enda du behöver göra egentligen just nu är att lägga på kycklingen, sticka in en termometer så att du håller koll på innertempraturen och lägga på locket tills den är klar egentligen. Jag penslade med färdig bbq-sås sista 30 minuterna.

Servering
Idag serverade jag med min urgoda currysås, recept längre ner i inlägget :) och med ris. En barndoms-favorit som jag gjort egen tolkning på!



Currysås
smör
2 st finhackade schalottenlökar
1 msk currykrydda
2 dl vitt vin
100 g ädelost
100 g philadelphiaost
3 - 5 dl vispgrädde
3 krm vitpeppar
salt & peppar
2 tsk currykrydda

Gör såhär
hetta upp en kastrull. Fräs löken så att den blir glansig. Slå på 1 msk curry och låt fräsa med en kort stund. Slå sedan på vinet och låt puttra på svag värme tills den reducerat ner till hälften. Smula ner ädelost och philadelphiaost, samt 3 dl grädde. Koka upp och låt stå och koka på svag värme i 20 min. Smaksätt nu med vitpeppar, salt, peppar och curry tills du hittar en god balans som passar dig. Du kan späda med ytterliggare grädde också om du vill ha en mildare karaktär på såsen. Tag av kastrullen 10 min innan servering så att såsen hinner "sätta sig" litegrann. Jag brukar inte reda denna sås men det kan man göra om vill.

Detta är en rätt där klassisk matlagning och bbq/grillning verkligen möts! Jag jobbar mycket på det viset och det är ett tips från mig till er. Grillning behöver inte vara det första stereotypa man tänker på när det kommer till grillning. Utan man kan ta den klassiska matlagningen ut till grillen och få det bästa av båda världarna! Grillen är ju fantastisk till att tillaga tex kött, grönt osv både hett och skonsamt med eld och rök som element. Kyckling tex gååår inte att tillaga lika bra på plattan eller i spisen som på grillen, det går inte.. Så koka såsen och riset på spisen men kycklingen skall grillas :) Sen kan man ju såklart köra allt på grillen men det gör man ju som man vill...

Det är ju roligare att laga mat när man får göra det på grillen, tycker jag iaf. Så jag har ju gjort det enkelt för mig att grilla. Det är också ett tips! Jag har både kol och gasolgrill tex. Dem står på altanen precis utanför köket under tak. Enkelt och praktiskt året runt. Nu har alla såklart olika förutsättningar men man anpassar sig ju efter dessa också så gott det går. Viktigaste prioriteringen för mig när det kommer till tex grillning är "enkelhet". Det ska vara enkelt, just så att man grillar oftare :)  Jag tror anledningen till att dem som grillar mer sällan just grillar mer sällan är för att dem tycker det är krångligt och tar den enkla tråkigare vägen istället. Så några bra enkla tips från mig är.. placera grillen på ett bra ställe i anslutning till köket. Ha ett enkelt och inövat sätt att tända grillen på. Sist men inte minst grilla indirekt! Fantastisk teknik som funkar på allt och kräver väldigt lite handpåläggning! :)

Det var allt för idag. Ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar