måndag 4 maj 2020

Hel kyckling, favoriten!


Ni som känner mig och ni som brukar läsa bloggen vet att jag är en riktig kycklingälskare! I alla dess former gillar jag grillad kyckling och den är ju så tacksam att grilla, men det gäller ju såklart att du grillar den på rätt sätt för att få det perfekta resultatet... Jag gillar alla detaljer i olika former men det jag gillar allra bäst är helgrillad kyckling! Varför? Jo för att den grillar jag på låg temp, antingen indirekt eller på röktempratur. Då blir den långsamt tillagad och grillen i sig gör jobbet gjort, det du behöver göra är att hålla koll på grillens temp så gör grillen jobbet! På en helgrillad kyckling har du ju ALLA detaljer, så du får en liten bit av allt det goda :)

Om jag ska ta det ett varv till så menar jag att helgrillad kyckling skall tillagas antingen via rökning, dvs 80 - 120 grader eller indirekt grillning 120 - 180 grader. Slår man ihop dem här två spannen så får man ett ganska stort spelrum och det är helt enkelt så att då kommer man till olika smak, tycke, teknik och hur man vill ha kycklingen. Vissa vill ha den glansig och mjäll medans andra vill ha den mer krispig och plockig i konsistensen. Därför är kycklingen så tacksam att grilla! MEN kör aldrig kyckling på för hög temp utan håll dig till dem jag nyss nämnde, för kör du kyckling på direktvärme så blir den aldrig bra! 


Dagen till ära så röker jag dem här två kycklingarna på Landmann Pellet Kettle som är en Pelletsrök. Jag kryddar kycklngarna och gör inte så mycket mer utan låter som sagt grillen göra jobbet. För när det kommer till den här slags rökning som görs på under tre timmar så behöver man inte krångla till det mera. Det är bara att tuta och köra. Jag har mer och mer börjat köra med torr-röksprincipen och jag gillar det så mycket!! Nu kanske folk tänker att det blir för mycket röksmak men det är faktiskt inte så utan rökning handlar inte bara om rök utan det är en teknik... Vi kan nörda ner oss mer i det en annan gång.

#jimpsgrill2020helröktkyckling

Ingredienser 4 port
1 st hel kyckling färsk
2 msk rapsolja
1 msk salt
1 tsk vitpeppar
1 msk paprikapulver
2 msk kebabkrydda (eller valfri rubb)
Jag använder ofta "Kebabkrydda" när jag grillar och röker kyckligen och fläsk. Det är en färdig kryddblandning som du köper på burk i kryddhyllan. Jag ser den mer som en "rubb" än som en krydda faktiskt. Otroligt god och bra! Det är en kryddblandning som sagt och innehåller inga tillsatser eller konserveringsmedel eller förtjockningsmedel.
Förberedelser
Vid rökning så lägger jag kycklingen i ett tråg eller på foliepapper. Vid indirekt grillning så kör jag direkt på gallret. Smek in kycklingen med oljan och strö över och klappa in kryddorna innan den går på grillen.

Grillen
Det spelar egentligen ingen roll vad du har för grill så länge den har en normalstor storlek eller större och grillen måste ha ett lock. Detta är inget du gör på en picnicgrill eller liknande.. Skall du röka så skall tempraturen i grillen hålla 80 - 120 grader i 3 timmar. Annars kan du indirekt grilla och då skall grillen hålla ca 150 grader i 2 timmar. Du känner din grill och anpassar detta efter dina förutsättningar. Viktigt att kycklingen inte utsätts för någon direktvärme, dvs ingen aktiv låga som riskerar att bränna kycklingen när den ligger på gallret.
Tips! Har du en mindre grill eller en grill där du måste ha glöden direkt under kycklingen så finns det såklart tekniker man kan ta till för att indirekt grilla även här! :)  Lägg en folieform på gallret fyllt med vatten. Lägg ett galler ovanpå folieformen och placera kyckligen därpå. Då har du skapat en superbra deflektorsköld som skyddar kycklingen från direktvärme. Såklart grillar du även nu med locket på! Ni kan se principen här.

Gör såhär
Nu har du förberett och satt igång grillen. Du behöver nu inte göra mer än att stoppa in en termometer i kycklingen och röka/grilla den tills den är klar! Klar är kycklingen från 68 grader, men du kan låta den helgrillade gå vidare en bit kan jag tycka. Du kan köra den upp till 75 grader. Antingen mäter du mitt i filén eller intill bröstbenet.

Servering
Jag tycker du kan servera detta som du vill. Antingen med kalla eller varma tillbehör, lite beroende på säsong och tillfället. Tackasam mat på det sättet, passar till så mycket! Samma sak med sås eller röror, passar bra till varma som kalla såser eller för den delen hummus, tzatziki osv...



Pelletgrillning är ju så jäkla hett just nu och jag kommer gå in mer på detalj framöver när det kommer till olika pelletssorter, funktion och annat. Men jag kan bara lite snabbt tipsa er som står i valet och kvalet för att eventuellet satsa på en sådan här typ av grill att kör på! Det är en helt ny värld som öppnas och också en enklare sådan! Men mer om det senare :)

Ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar